H&M fortsätter expandera – men Zara är alltjämt steget före

H&M:s chef för investerarrelationer, Nils Vinge. Källa: hm.com

H&M fortsätter att satsa på expansion i nya länder. Senast i raden är Sydafrika, där klädjätten räknar med att öppna dörrarna till sin första butik tidigast under 2015. H&M tvingas dock jaga efter Zara, som redan finns på plats med sina butiker.

Bolaget vill växa fort, butiksbeståndet ska öka med 10-15 procent per år. Och även om bolaget själva uppger att de flesta nya butiker kommer öppnas i Kina och USA, pågår också den regionala spridningen. Utöver insteget i Sydamerika genom en butik i chilenska Santiago i våras, lanseras klädkedjan också i Litauen, Estland och Serbien samt via franchise i Indonesien i år.

Men H&M ligger steget efter huvudkonkurrenten Zara och dess moderbolag Inditex, även om det kanske inte är någon förvåning att den spanska modekoncernen – med sina 6.058 butiker mot H&M:s 2.881 i april – har en större regional spridning.

Faktum kvarstår dock att samtliga länder som får H&M-butiker i år redan huserar Zara-butiker och i hälften av fallen även andra butiker från Inditex-koncernen.

”Vi har haft olika tänk. Vi har en affärsmodell som gör att vi har i alla fall hittills kunnat ta en större andel av varje marknad. De (Inditex) har ju valt ett annat sätt där de har några butiker på fler marknader i stället”, säger H&M:s chef för investerarrelationer till SIX News.

”H&M är ett globalt varumärke och det finns en efterfrågan i princip överallt. Vi blir kontaktade löpande från hela världen som vill att vi ska öppna butiker i deras länder. Vi tittar på alla marknader och sedan försöker vi prioritera”, fortsätter han.

Steget in på det södra halvklotet har tagit tid på grund av problematik med säsongsvariationer som bromsat upp expansionen, något man nu kommit till bukt med.

”Det är omvända säsonger, som gör att det blir lite mer komplext. Nu går vi mot höst medan de går mot vår och då måste vi hantera det. Nu har vi hittat en modell för det och då öppnar många nya marknader upp sig”, säger Vinge.

Analytikerna tycks oeniga om den nyligen startade nätförsäljningen i USA kan hjälpa H&M att komma i kapp Inditex, som övertog positionen som Europas största klädförsäljare 2006 och toppat H&M:s tillväxttakt de senaste tre åren, enligt siffror från Bloomberg.

Credit Suisse har svårt att se att satsningen kommer göra någon materiell skillnad på bolagets försäljning. Barclays, däremot, påpekar att medan Inditex ur ett investerarperspektiv redan skördat frukterna från sina onlinelanseringar, kan H&M:s
näthandel förändra spelplanen och driva både tillväxt och lönsamhet på medellång sikt i bolaget.

H&M har slagit på stora trumman för den försenade lanseringen av e-handel på den viktiga amerikanska marknaden (drygt 8 procent av H&M:s försäljning), som stod klar i början av augusti. Medan H&M tvingats skjuta upp lanseringen två gånger, har Zara sålt kläder på nätet i USA sedan 2011.

Inditex butiker i där H&M är på väg in, Zara|Totalt antal butiker

2013
Chile – 8|8
Litauen – 4|19
Estland – 2|5
Serbien – 4|14
Indonesien – 11|35

2014
Australien – 6|6

Senare
Sydafrika – 3|3

Förhandlingar om expansion
Indien – 9|9

Arvid Raa
arvid.raa@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s