Swedish Matchs vd nöjd med 1 kv men varnar för negativ påskeffekt i 2 kv

Tobaksbolaget Swedish Match visade upp ett något högre jämförbart rörelseresultat, exklusive resultatandel i STG, i det första kvartalet än under samma period i fjol, men resultatet på 866
miljoner var samtidigt något svagare än de 935 miljoner analytikerna hade räknat med. Bolagets vd Lars Dahlgren är dock nöjd med starten på året, men varnar samtidigt för att den skandinaviska snusförsäljningen kan påverkas av en negativ påskeffekt i det andra kvartalet.

”I Skandinavien så utvecklas det väl i linje med våra förväntningar och vår ambition att växa andelen inom lågprissegmentet som vi bedömer viktigt på sikt med den marknadsdynamik som är. I USA är det ett kvartal där det ser väldigt bra ut på alla fronter. Samtliga verksamheter har utvecklats starkt och lägger man sen till förstärkningen av dollarn så får vi en extra effekt”, säger Dahlgren till SIX News.

Tittar man på Swedish Matchs affärsområden så är det Snus och moist snuff, som resultatmissen mot analytikernas förväntningar kan härledas till. Enligt Swedish Match var rörelseresultatet påverkat negativt av den svenska handels minskningar av lagernivåer, samtidigt som den starkare amerikanska dollarn jämfört med den svenska kronan uppges haft en begränsad positiv inverkan på rörelseresultatet i och med att Swedish Match fortsatt hade kostnader för expansionen av svenskt  snus i USA.

”Tittar man på svenskt snus i USA så är det kvarvarande resultatbidraget rätt litet om man ser till hela rörelseresultatet i Snus och moist snuff. Men vi fäster inte lika stor vikt på snusmarginalen som andra kanske gör – vi vill växa samtliga produktområden med god lönsamhet. Sen har de olika marginaler och det kan bero på valutasvängningar och annat.”

För det andra kvartalet räknar Swedish Match vd med ett liknande rörelseresultatbidrag från snussatsningen i USA som man såg i det första kvartalet, säger Dahlgren till SIX.

Över till Skandinavien så påverkades både resultat och omsättningen av handelns minskade lagernivåer, som var ett resultat av den hamstring som ägde rum inför skattehöjningen i januari 2015, då tobaksskatten på snus höjdes med 12 procent i Sverige och med 2 procent i Norge.

Den negativa effekten är borta i det andra kvartalet men samtidigt får Swedish Match motvind i jämförelsesiffrorna från påskeffekt. Inför påsken har man normalt sett en väldigt stark införsäljning och efter påsken är den svag. Förra året låg båda starka veckorna i första kvartalet och de svaga i andra kvartalet. I år ligger de starka veckorna i första kvartalet och de svaga i det andra.

”Nu fick vi en positiv påskeffekt i Q1:an som delvis kompenserade för de här lagerminskningarna efter årsskiftet. Nu kommer vi få en negativ påskeffekt i det andra kvartalet”, säger Dahlgren.

General Classic Portion (SE)

Bildkälla: Swedish Match

Har goda chanser få ”Modified Risk-klassning” USA

I början av april hölls en utfrågning och presentation inför en åt FDA rådgivande vetenskaplig kommitté avseende utvalda delar av Swedish Matchs Modified Risk Tobacco Product-ansökningar för snusvarumärket General i USA. Swedish Matchs Vd Lars Dahlgren menar att bolagets ansökan är extremt solid.

”Vi tror att vi har goda chanser att som första tobaksbolaget i världen få den klassificeringen för vårt snus, vilket vore en stor framgång. Det kan även ha betydelse för regulatoriska frågor utanför USA”, säger Dahlgren.

Enligt Swedish Matchs vd förväntar sig bolaget ett besked från FDA någon gång under sommaren/tidig höst.

”Jag tror inte man ska förvänta sig att det är ett ”pang-ja” till allt vi har frågat om men den stora  viktiga frågan är huruvida FDA kommer att anse att vårt General-snus är en modified risk-produkt.  Det ska bli väldigt spännande att se men vi anser att vi har ett oerhört solitt case”, säger Dahlgren.

Jonathan Axelsson
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s