Nordea om Kina-exponering: Autoliv-oro överdriven

2000px-Dragon_from_Chinese_Dragon_Banner_Red_Version.svg

Kina-drake på fallrepet Bild: Tsang/ Wikimedia Commons

Nordea ser förra veckans Kina-devalveringar som en av ”en allt längre rad av faktorer” som pekar på kraftigare inbromsning i landet än vad som tidigare antagits.

Då omsättningsandelen från Kina för många Stockholmsnoterade bolag ökat ordentligt på senare år kan trenden av gynnsamma tillväxtbidrag ge omvänd effekt när nu Kinas tillväxt mattas. Banken har därför i ett analysbrev sammanställt en lista över omsättningsexponeringen mot Kina i en rad svenska storbolag. Toppar listan gör Autoliv, på 16,5 procent, tätt följda av Hexagon, på 15,0 procent.

”Om Kinas tillväxt nu i högre grad kommer att ske på bekostnad av andra länders tillväxt (‘beggar-thy neighbour’) är det uppenbart dåliga nyheter för många andra regioner. Den svagare kinesiska valutan gör utländska produkter dyrare. Både europeiska (till exempel BMW), amerikanska (Caterpillar) och svenska bolag (Volvo) har pekat på att svagare efterfrågan från Kina har pressat resultaten”, konstaterar Nordea.

När det gäller Stockholmsnoterade börsbolag noterar Nordea att det redan i halvårsrapporterna funnits signaler om svagare efterfrågan i Kina samt en ökad osäkerhet. Nedan sammanställs bolagsspecifik omsättningsexponering:

Tabell: Omsättningsexponering mot Kina

Bolag Omsättningsandel 2014
Autoliv 16,5%
Hexagon 15,0%
Elekta 13,1%
SKF 13,0%
ABB 13,0%
Atlas Copco 12,9%
Ericsson 12,9%
Alfa Laval   9,2%
Assa Abloy   8,6%
Sandvik   7,5%
Stora Enso   7,4%
SCA   7,0%
H&M   5,3%
Electrolux   5,0%
Trelleborg   4,8%
Volvo   4,4%
Medel   9,9%

Källa: Bloomberg, bolagens årsredovisningar
Sammanställning: Nordea

Nordea noterar att topp-duon Autoliv och Hexagon båda flaggade för svag Kina-utveckling i andra kvartalet.

I Hexagons fall bromsade den organiska omsättningstillväxten i Kina till +2 procent i andra kvartalet, att ställa mot +5 procent inom koncernen som helhet. Framförallt tyngde Kinas byggsektor. Nordea ser ett fortsatt svagt andra halvår i Kina för som ”sannolikt” för Hexagons del.

Hos Autoliv backade Kina-försäljningen med drygt 3 procent i andra kvartalet. Bilförsäljningsdata från landet har därefter förvärrats, med 7 procents nedgång i juli efter -3 procent i andra kvartalets juni.

När det gäller Autoliv-aktien anser Nordea dock att Kina-oron är ”överdriven”, dels då övriga regioner ”mer än väl kompenserar” och dels då Kina-tillväxten för bolaget ”förr eller senare” tar fart igen. Därför ser Nordea ”ett bra läge att köpa eller öka upp” i Autoliv.

Johan Eklund
johan.eklund@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s