Wow Air armbågar sig in på Atlant-sträckor, SAS och NAS är lugna

Ännu ett lågprisbolag visar intresse för marknaderna i Europa och inte bara det, även för sträckan mellan Europa och USA. Isländska Wow Air har planer på att expandera på båda fronterna.

Wow Airs vd Skúli Mogensen förklarar för SIX News hur bolaget ska få plats på marknaderna, och varför kunden ska välja just dem.

Skuli_Mogensen_tfmom

Wow Airs vd Skúli Mogensen. Källa: Wow Air

”Vi flyger inte bara till USA, utan också till Island. I och med att vi använder Island som hubb så använder vi mindre flygplan än om du ska flyga direkt. Det betyder att vi egentligen behöver färre människor på varje flyg”, säger Mogensen.

Idén går tvärtemot SAS och Norwegians, som i stället valt att flyga direkt. Båda flygbolagen påpekar dessutom för SIX News att man har ett annat erbjudande eller produkt än Wow Air, eftersom det handlar om direktflyg och dessutom från Arlanda. Wow Air flyger från Västerås.

SIX undrar om inte Mogensen är rädd för konkurrensen i Europa, eftersom den drabbat många flygbolag ganska hårt.

”De som blir drabbade är de gamla legacy flygbolagen som har en mycket högre merkostnad än vad vi har. Vi har en väldigt bra kostnadsstruktur, till exempel har vi inga kontor utanför Island, vi använder teknologi så mycket som vi kan, det är ju min bakgrund, och säljer direkt till kunder vilket sparar in på mellanhänder”, säger Mogensen, som är både grundare och ensam ägare till flygbolaget.

Han säger att man är stolt över den höga nivån på service som Wow Air har, på Tripadvisor är betyget högt. Kan man inte leverera på det bolaget gör reklam för, bra service och låga priser, då kommer man inte att vinna, menar han.

Wow Air erbjuder inte Internet ombord, något som till exempel Norwegian gjort mycket reklam för att man har, och måltider kostar extra. Enligt Mogensen betalar kunden bara för det som används.

”Det tycker jag är viktigt, för det är det som lågprisbolagen redan marknadsfört inom Europa, och kunderna förstår lågprismodellen. Därför tror jag att det också kan fungera över havet”.

SIX frågar om Wow Air ska fortsätta expandera i Europa:

”Absolut”.

Vill ni ta över världen?

”Vi är inte helt galna, bara lite galna. På allvar tror jag att möjligheten ligger i att i dag så har lågprisbolagen cirka 40 procent av marknadsandelen inom Europa, och har vuxit väldigt snabbt de senaste femton åren. Samma har skett inom USA: lågprisflygen har nu en marknadsandel på cirka 30 procent. Men sedan om du tittar på transatlantiska flyg, då har lågprisbolagen en andel på cirka en procent”, säger Mogensen.

”Det ser vi som vår chans. Cirka 60 miljoner människor flyger över Atlanten varje år. Hälften av dessa måste göra ett eller flera stopp för att nå slutdestination. Där kommer Island in. Det geografiska läget är väldigt bra.”

I SAS biljettpriser ingår ett bagage, och både mat och dryck ombord. Bolaget har just nu en kampanj tur och retur till USA för cirka 4.000 kronor, enligt Henrik Edström som är pressansvarig för SAS i Sverige. Men Wow Air har ett mål om att oftast vara den billigaste varianten med bra service.

”De gamla legacy flygbolagen försöker ha en låg prissättning, men då förlorar de pengar eftersom deras kostnad per flygmil är högre än vår”, säger Mogensen, och menar att skillnaden är tillräckligt stor.

Hanna Hoikkala
hanna.hoikkala@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s