Ganska stort antal flygprojekt på väg in i serieproduktion enligt Arcams vd

Rolls Royce XWB Bild: Rolls Royce

Det finns ”ett ganska stort antal” projekt inom flygindustrin med 3D-skrivna delar som är på väg in i serieproduktion, säger Arcams vd Magnus René när SIX News ringer för att fråga om Rolls Royce och Airbus pågående motortester.

Rolls Royce och Airbus testar i dagarna en motor som ska sitta i Airbus A350-1000. I motorn sitter en 1,5 meter i diameter stor del som är gjord i 3D-skrivare från Arcam.

”Det är en jättelik detalj. Anledningen att man använde oss för testerna var att det var kortare ledtid att bygga delarna på det viset. Vår metod är i princip redan godkänd för att användas, så det man testar är inte oss utan motorn”, säger René.

Rolls-Royce har sagt de har en bit kvar till att använda 3D-printing i produktionen. Man har en del arbete kvar att göra med skalbarheten innan man binder sig, säger man. Mer än så vill inte René heller säga.

Rolls-Royce är inte det enda järnet bolaget har i elden. Ett projekt som är planerat att gå i serieproduktion senast 2018 är General Electrics motor GE9X som ska sitta i Boeings 777X (som är tänkt att konkurrera med A350). Den motorn innehåller dels turbinblad gjorda i Arcams EBM-maskiner och dels insprutningsmunstycken gjorda i lasermaskiner.

Arcam har, enligt René, alla motortillverkare på kundlistan och det finns ”ett ganska stort antal” projekt inom flygindustrin som är på väg in i serieproduktion. Vissa tillverkare väljer dock att vara mer publika än andra med att man använder metoden.

”I en del fall är de som är på väg att använda metoden väldigt benägna att tala om det och i andra fall är man det inte. Vi jobbade med Rolls-Royce i flera år utan att de ville berätta att de höll på med additive (manufacturing, dvs 3D-skrivare, SIX anm.). Det var först i våras som de gick ut och sade att de höll på med additive”, säger René.

Potentialen för Arcam inom flygindustrin är stor, enligt René. Tusentals system, säger han till SIX och i årsredovisningen för 2014 talar bolaget om potentiellt ”tiotusentals installerade system”. Hittills har Arcam runt 200 installerade system ute hos kunder i flygindustrin, säger han.

”Innan Rolls Royce gick ut i våras så var det enda investerarna såg att GE pratade, och de pratade om två saker: turbinbladen och insprutningsmunstyckena. Då brukade jag säga att om det var det enda av den framtida marknaden som vi såg så skulle vi vara jätteoroliga. Men det är inte det enda vi ser, utan det pågår väldigt, väldigt mycket mer”, säger René.

Andreas Johansson
andreas.johansson@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s