Autolivs försäljningsmål till 2019 är inte optimistiskt menar VD:n

AUTOLIVS TESTBILAR. I den svarta bilen finns monokameror. Stereokameror finns i den vita. Monokamerorna finns på marknaden, stereokamerorna är under utveckling. FOTO: Andreas Johansson

AUTOLIV VISAR UPP TESTBILAR PÅ KAPITALMARKNADSDAG. Den svarta bilen är utrustad med monokamera. Den vita bilen har stereokameror. Monokameror finns på marknaden, stereokamerorna är under utveckling. FOTO: Andreas Johansson

Bilsäkerhetsföretaget Autolivs försäljningsmål till 2019 är inte optimistiskt och bolaget har alla möjligheter att stå sig i den hårda konkurrensen inom autonom körning. ”Big is not always beautiful”, säger vd Jan Carlson i en intervju med SIX News under torsdagens kapitalmarknadsdag.

Autoliv har som
mål att öka försäljningen till 12 miljarder dollar 2019 och som ambition att nå ännu högre – till 15 miljarder – genom utnyttja både organiska möjligheter och förvärvsmöjligheter. De 12 miljarderna baserar sig på prognoser från IHS om att världsproduktionen av lätta fordon ska fortsätta växa som den har gjort historiskt, det vill säga med 3,3 procent.

”12 miljarder är vår bästa bedömning. Det är inte optimistiskt i den bemärkelsen att allt måste gå klockrent. Samtidigt kan det hända saker i omvärlden som gör att vi inte når målet, omvärlden rår man ju inte över”, säger Carlson.

Bolaget har som ambition att nå upp till 15 miljarder, genom att bland annat utnyttja organiska möjligheter. Vad det innebär – ett exempel skulle kunna vara krockkudde-konkurrenten Takatas bekymmer – vill Carlson inte gå in på i detalj. Att omvärlden är volatil är något som talar för Autoliv med det fokus bolaget har på kvalitet och på robusta lösningar som håller i verkliga situationer, säger han.

En annan pusselbit för att infria 15 miljarders-ambitionen är förvärv och samarbeten. För att illustrera vilka byggstenar som behövs för att nå till målet, som är autonom körning, använde bolaget i sina presentationer en pyramid, där vissa förmågor som kameror och annat låg längst ned och mer avancerade funktioner högre upp.

Att förvärva så att man på egen hand fyller upp alla rutor i pyramiden är inte nödvändigt, tror Carlson.

”Jag tror inte, på goda grunder, att det är någon som fyller alla rutor. Att alla skulle ha allting internt – det jag tror inte att det är nödvändigt. Jag tror att det är nödvändigt att du har bra partnerskap och tillgång till att göra mycket av det. Och att ha en förstaplats, inte överallt, utan i några viktiga rutor som du mutar in”, säger han och tar Mobileye som ett företag som hittills lyckats med strategin att muta in ett område.

Autoliv fyller genom de förvärv och samarbeten som har aviserats på senare tid större delen av pyramidens bas, menar Carlson. Men att bara ha rätt färg i alla rutor räcker inte. Det gäller att ha rätt storlek och rätt marknadsnärvaro säger han apropå inom vilka områden de tänkta förvärven kan hamna.

Tillväxten inom området aktiv säkerhet väntas vara väldigt hög under de kommande åren. Mot bakgrund av det, vem vill sälja till ett annat pris än svindyrt?

”Det är en bra poäng. Att du har tillgångar i dag innebär inte att du kan fortsätta att bara förvalta. Du behöver underhålla och förädla de resurser du har. Och frågan är om det ligger i allas långsiktiga strategi att verkligen satsa på att bli ledande. I den processen tror jag att det kan komma ut tillgångar till försäljning”, säger Carlson.

Många stora spelare inom industrin, som till exempel Bosch, Conti, Delphi, Denso med flera, satsar alla hårt på att, liksom Autoliv, bli ledande inom området autonom körning. Autoliv trycker ofta på autonom körning som en säkerhetsfunktion. Under presentationerna visade de upp en undersökning där en tredjedel av de tillfrågade visade sig vara mest intresserade av de säkerhetsfördelar som autonom körning kan föra med sig.

”Du har ett antal som ligger långt framme och som också har resurser att fortsätta den här utvecklingen. Den saken är klar. Sen är vi nordbor och vi vet ju att det inte alltid räcker att ha stora marknadsandelar och stora muskler. Du måste har rätt produkt, du måste vara före kurvan – det finns mobiltelefontillverkare och många andra som är exempel på det. Du måste vara på rätt plats, du måste ha rätt vision och du måste har rätt tänk. Big is not always beautiful.”

Andreas Johansson
andreas.johansson@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s