Försiktighet på AAK:s KMD

image-27c53cb8d8e9773107f5f3b1619eeea0d5c38fb46fcc621e009578f6444b5300-V

AAK-produkter. Foto: SIX News

På AAK:s kapitalmarknadsdag i onsdags bjöds, förutom smakprov, på en fördjupad inblick i bland annat bolagets nya innovation Tropicao. AAK behöll locket på gällande utsikter och prognoser, men vd:n bjöd på en liten glimt om CAGR-ambitionen. I övrigt var det mycket som uppgavs gå enligt plan: investeringen i Kina och investeringen i Brasilien till exempel.

AAK har ”försiktigt optimistiska” som mantra när man kommer med bolagsrapporter. Samma försiktighet rådde på kapitalmarknadsdagen 2015 i Stockholm i onsdags.

Dock valde vd:n Arne Frank att ge en detalj om en av företagets ambitioner. AAK har ambitionen att rörelseresultatet ska nå en årlig snittillväxt, så kallad CAGR, om +12 procent för perioden 2010-2016, och just nu ligger man på +10 procent.

Frank sade, och underströk det sedan också, att bolaget inte kommer med några framtidsutsikter, men uppgav att om man tar analytikernas konsensus så är man 3-4 månader försenade.

”Till vårt försvar har vi investerat mer i Kina och i Brasilien än vad vi ursprungligen räknade med”, sade Frank.

”Vi hade inte räknat med att det skulle gå så dåligt som det gjorde i Ukraina och i Ryssland. Om det inte vore för dessa så skulle vi ligga före i tid”, sade Frank.

Vidare berättade finanschefen Fredrik Nilsson att AAK spår capex på cirka 850
miljoner kronor, både för i år och för nästa år, 2016. Han sade också att bolaget vill fortsätta göra selektiva förvärv.

Arne Frank pratade också om Kinas övergång till tvåbarnspolicy, och att det är bra för bolaget på lång sikt.

”Detta är naturligtvis bra för vår verksamhet. Men jag uppmuntrar er till att inte ryckas med”, sade han. AAK-segmentet Infant Nutrition har sett en sekventiell tillväxt, men tillväxten är platt hittills i år.

Bolagets stora nyhet Tropicao presenterades också djupare under dagen. Innovationen kallades av ledningen för den största på 35 år, och AAK tror på en betydande marknadsexpansion i spåren av den.

AAK beskriver produkten på följande vis: Tropicao gör det nu möjligt för tillverkare att producera choklad med en väsentligt högre stabilitet gentemot värmerelaterad blomning och samtidigt behålla chokladens sensoriska egenskaper.

Marknader som omfattas är Latinamerika, Kina, Indien, SEA (Sydostasien) och MEA (Mellanöstern och Afrika), och då speciellt producenter som investerar stort i sina varumärken. Det framgick av René Schous presentation. Han är global marknadschef för affärsområdet CCF.

AAK har lämnat in flera patent, och uppger sig vara det första bolaget på marknaden med produkten som kallas ”banbrytande”. Patenten skyddar alla tre delar av innovationen, det vill säga både ingrediensen och maskinen som installeras. Kombinerat med affärsmodellen anser Schou att patenten är väldigt starka.

Ingrediensen kommer man hålla nära hjärtat, men den kan enligt Schou exporteras till fabrikerna.

”Det är elva veckor sedan vi lanserade det här”, sade Schou som också uppgav att spelare normalt rör sig långsamt, men att det nu gått fortare än vad han räknat med. Han kan inte säga hur många kundfabriker som innovationen kan installeras i.

Han bekräftade för SIX att AAK fått ”mer än en” order på Tropicao.

Hanna Hoikkala
hanna.hoikkala@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s