JM vill växa men oroas av de kraftiga prisökningarna

jm

JM:s vd Johan Skoglund och finanschef Claes Magnus Åkesson längst upp i Kista Torn på kapitalmarknadsdagen. Foto: Johan Norén / Fronto iCommunication

JM vill öka byggtakten och skaffa sig fler kunder. Samtidigt oroas bolaget av den snabba prisökningen på bostäder som man nu bedömer inte kan förklaras av fundamentala faktorer som ränteläge, sysselsättning och bostadsbyggande.

”Tidigare har prisökningarna kunnat förklaras med fundamenta. Fundamentan hängde med till årsskiftet, men sedan dess har priserna sprungit iväg lite. Var priserna tar vägen nu kan vi inte veta, men att den här lutningen på prisökningskurvan ska fortsätta tror vi inte”, sade Stockholmschefen Pär Vennerström vid kapitalmarknadsdagen.

”Om priserna stiger med 15 procent per år, de gjorde det 2014 och ser ut att göra det 2015, då närmar man sig kanske till slut en nivå där det inte finns fundamenta, och då blir det ju en kraftig sättning på priserna”, fyllde vd Johan Skoglund senare i i en intervju med SIX.

”Vi tycker ju om när priserna utvecklas i takt med BNP. Vi tycker ju om när det är stabil tillväxt på bostadspriserna.”

Bolaget siktar på att växa med 3-5 procent per år och ser flera möjligheter att göra det. Bland annat planeras en ny segmentering av bostäder: Premium med högre standard än i dag och Bas med lägre standard än idag.

”Dels är det ett sätt att se över prisdifferentieringen, dels är det ett sätt att bredda vår produkt. Vi har kunder som efterfrågar en lite mer exklusiv standard och vi har kunder som efterfrågar en lite enklare och billigare standard. Det också är ett sätt för oss att få tillväxt”, sade Skoglund till SIX.

”Vi vill växa med 3-5 procent, och vår geografiska marknad har sjunkit ihop då vi inte finns i Bryssel och Danmark på samma sätt längre. Då måste vi växa med vårt produktutbud och nå fler kunder.”

Segmenteringen ska handla om att anpassa standarden efter kundgrupper i vissa områden – på vissa platser kan en högre standard efterfrågas, på andra en lägre. Det kan också handla om högre standard på ”kanske de två översta våningarna i ett hus”.

”Men detta är någonting som har växt fram, och det kommer att ta en tid innan man kommer att se det i vårt utbud”, sade Johan Skoglund.

Det finns ingen risk för varumärket?

”Nej, det kommer att stärka varumärket genom att vi når fler kunder.”

Under sin presentation på förmiddagen sade Johan Skoglund också att basutbudet inte handlar om ”extremt billiga bostäder till människor på flykt”.

JM räknar med runt 3.700 byggstarter under 2015, och hoppas på mer 2016. Johan Skoglund sade till SIX att JM också räknar med att kunna öka takten med bibehållna marginaler.

JM uppger sig ha kapacitet att öka byggtakten från den nuvarande. På en analytikerfråga om JM kan tänkas starta egna prefabfabriker svarade Skoglund att ”det mycket väl bli så” men tillade att det sätt som JM producerar hus på nu sannolikt kommer att vara detsamma om några år.

Geografiskt anser JM att stråket mellan Stockholm och Uppsala just nu är intressant och nämner Knivsta och Upplands-Väsby som kommuner med potential då det finns bra spårbunden trafik.

Mattias Magnusson
mattias.magnusson@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s