Svenska bolag anammar Black Friday

HM_black

Foto: H&M

Black Friday, den största shopping- och readagen i USA, infaller på fredagen, traditionsenligt efter Thanksgiving. Kampanjdagen märks även av i Sverige och flera svenska detaljhandelsbolag har tagit fram kampanjer inför fredagen. Flera av bolagen har också förlängt kampanjen och har särskilda erbjudanden under flera dagar.

H&M, MQ, Kappahl och RNB Retail, med klädkedjorna Polarn och Pyret och Brothers, är några av de svenska klädbolagen som tagit fram erbjudanden. I gruppen ingår också Clas Ohlson och Qliro, med flera av sina affärssegment. Det framgår av en sammanställning SIX News gjort.

HUI Research har inför den stundande julhandeln lämnat sin prognos för julmånaden decembers försäljning där en omsättning på 75 miljarder kronor väntas, vilket innebär en ökning med 5,0 procent jämfört med december 2014.

”Black Friday är en viktig försäljningsdag för oss såväl som för andra detaljhandlare i USA. Den ses traditionellt som startskottet för julhandeln, som är en viktig försäljningsperiod för alla detaljhandlare, inklusive H&M”, säger H&M:s presskontakt Katarina Gustafsson till SIX.

H&M har  inga specifika Black Friday-erbjudanden i Sverige utan har kampanj under helgen som inte namngetts efter den amerikanska shoppingdagen. I USA och Norge har klädjätten kampanjen ”Black Friday Deal Days”. Precis som att erbjudandet skiljer sig från marknad till marknad skiljer sig också hur många dagar kampanjen löper, uppger H&M.

MQ och Kappahl erbjuder halva priset på utvalda varor och kampanjen löper från fredag till söndag respektive fredag-lördag. MQ har tagit fram erbjudanden för Sverige och Norge och Kappahl siktar på samtliga marknader: Sverige, Norge, Finland och Polen.

Qliro har utarbetat kampanjer för flera av bolagets affärssegment. Nelly, som säljer kläder på internet, kommer att ha fokus på Norden men även ha erbjudanden på ett antal andra marknader.

”Nelly började värma upp redan tidigare i veckan med tidsbegränsade erbjudanden till utvalda kunder, men finalen blir på fredag. Det kan även komma lite fler överraskningar under helgen”, uppger bolaget.

Nelly lanserar nya erbjudande varje timme mellan 08.00-22.00 under fredagen. Utöver det kommer det finnas generella erbjudanden som gäller hela sortimentet.

Tretti, som bland annat säljer vitvaror på internet, genomför sin kampanj ”med fokus på fredagen” på den svenska och norska marknaden. Nya erbjudanden kommer att släppas varje timme från och med klockan 06.00.

Cdon.com har kampanj i hela Norden med ”fokus på fredagen”. Nya erbjudanden ges varje heltimme från klockan 00.00 till 24.00.

Qliros affärssegment Gymgrossisten och Bodystore tjuvstartar med erbjudanden på torsdag eftermiddag och kör kampanjen över helgen samt Cyber Monday, en e-handelsfokuserad shoppingdag.

Gymgrossistens kampanj gäller på samtliga nordiska marknader medan Bodystores gäller i Sverige.

”De största leverantörerna deltar i kampanjerna och bolagen kan utlova bättre erbjudanden än någonsin på världsledande varumärken. Det kommer att erbjudas rabatter om 20-70 procent på stora delar av sortimentet”, uppger Qliro för SIX.

Qliros Lekmer kör kampanjer på samtliga marknader: Sverige, Norge, Danmark, Finland och Nederländerna. Kampanjen är starten för leksakskedjans egna julkampanj och har således erbjudanden ända fram till jul.

”Bolaget förlänger Black Friday till Black Weekend, sedan följer Cyber Monday och därefter startar traditionsenligt Lekmers julkalender med starka erbjudanden varje dag fram till jul”, uppger bolaget.

De svenska bolagen lanserar kampanjer på flera av de marknader där de är verksamma. RNB Retail bedriver verksamhet i 11 länder, där den svenska marknaden är stört, men har enbart Black Friday-erbjudanden i Sverige.

Clas Ohlson uppger att bolaget kommer att ha kampanjer på flera marknader, både i butik och i e-handeln.

”Ja, vi kommer att uppmärksamma Black Friday på våra marknader. Upplägget ser lite olika ut från marknad till marknad, men det kommer att finnas fina erbjudanden på ett antal utvalda produkter både i våra butiker och på webben. Mer än så vill vi tyvärr inte avslöja på grund av konkurrensskäl”, uppger bolaget.

Den nätbaserade modehandlaren Zalando, där Kinnevik har en ägarandel, har på sin hemsida annonserat om rabatter på fredagen den 27 november.

Även bolag utanför detaljhandeln har anammat Black Friday. Internetmäklaren Avanza erbjuder sina kunder courtagefri handel på amerikanska aktier under fredagen, som är en halvdag för den amerikanska börsen.

Com Hem har erbjudanden för nya bredbandskunder mellan den 26-29 november.

Teleoperatören Telia utlovar erbjudanden hela helgen, från den 27-30 november. Tele2 lovar på sin hemsida ”något stort och billigt” på fredagen.

Anna Sundström
anna.sundstrom@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s