Astrazenecas vd ser möjligheten att bli ledare inom immunonkologi

Astrazenecas vd Pascal Soriot Källa: SIX News

Astrazenecas vd Pascal Soriot Källa: SIX News

Astrazenecas har möjligheten och potentialen att bli en ledare inom området för immunonkologi, som är en behandlingsform som tar sin utgångspunkt i kroppens egna immunförsvar.

Det sade Astrazenecas vd Pascal Soriot under en presentation på torsdagen.

Läkemedelsmarknaden inom området för immunonkologi kan på sikt komma att växa till att omsätta mellan från 40 till 60 miljarder dollar per år enligt Astrazenecas vd.

Astrazenecas längst framskridna läkemedelskandidat inom immunonkologi är Durvalumab (Medi 4736). Redan i slutet på innevarande år väntas resultat från en viktig studie som kan hjälpa till och svara på om läkemedelskandidatens profil är tillräckligt stark för att nå hela vägen fram till marknaden som ett godkänt läkemedel.

Atlantic-studien som väntas komma att visa resultat under slutet av året ligger i fas II och undersöker Durvalumab som tredje linjens behandling mot så kallad PD-L1 positiv lungcancer som monoterapi. Proteinet PD-L1 har spekulerats spela en viktig roll i hämmandet av immunförsvaret under vissa skeden.

Misslyckade studier hör dock till vardagen inom läkemedelsindustrin och utveckling av läkemedel är som Pascal Soriot påpekar under sin presentation ett risktagande. Så även om Pascal Soriot uttrycker självsäkerhet kring Durvalumab ställde SIX News frågan om bolaget fortfarande kan bli ledare inom immunonkologi även om Durvalumab skulle att misslyckas att ta sig till marknaden.

”Durvalumab kommer inte misslyckas, men om det skulle misslyckas skulle det vara svårt, för alla kombinationer måste lita på en PD-L1 eller PD-1. PD-L1 och PD-1 är verkligen fundamental för alla kombinationer så vi behöver en PD-L1. Vi behöver Durvalumab det är inga tvivel om det”, sade Astrazenecas vd Pascal Soriot till SIX News.

Astrazeneca utvecklar för närvarande flera läkemedelskandidater inom området för immunonkologi.

”Vi har en mycket stor portfölj av immunonkologibehandlingar med Durvalumab och tremelimumab som kan kombineras med Durvalumab. Vi har en OX40-agonist som har gått in i klinik och vi har många andra i preklinisk utveckling som kommer att gå in i klinik under de kommande två åren”, sade Pascal Soriot.

Under sin presentation på torsdagen pratade Astrazenecas vd Pascal Soriot om hur läkemedelsbolaget ska ersätta de intäkter som förloras när storsäljande produkter som Nexium och Crestor förlorar sina patent.

Målet om att nå upp till 45 miljarder dollar i försäljning 2023 upprepades. Fokus lades även på tillväxtplattformarna, luftvägar, Brilinta/Brilique, diabetes, utvecklingsländer och Japan, som ska hjälpa till att stärka upp Astrazenecas försäljning.

Astrazeneca har tidigare även talat om möjligheten att addera onkologi som en sjätte tillväxtplattform.

Magnus Bernet
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s