Kappahl överraskar med bra marginaler

KAppahl_butik

Försäljningen blev lägre i första kvartalet räkenskapsåret 2015/2016 jämfört med i fjol. Med hjälp av prisjusteringar och hedging lyckades Kappahl dock få bruttomarginalerna att överraska marknaden.

Kappahls marginaler var överraskande bra under det brutna räkenskapsårets inledande kvartal. Bruttomarginalen uppgick till 65,6 procent mot marknadens förväntningar om 62,3 procent och rörelsemarginalen var 10,0 procent, vilket också är bolagets långsiktiga mål.

Klädbolaget har under kvartalet fortsatt arbeta med så kallad hedging och gjort prisjusteringar för att parera den starka US-dollarn.

”Väder och valuta är inte något vi kan kontrollera, det får vi hantera”, konstaterade bolagets finansdirektör Anders Düring och påpekade att bolaget inte har mött några negativa reaktioner på prisjusteringarna från kund.  Det sade han i samband med att bolaget presenterade delårsrapporten i Stockholm på onsdagen.

Nettoomsättningen under kvartalet uppgick till 1.165 miljoner kronor, att jämföra med 1.174 miljoner i fjol och marknadens förväntningar som var 1.177 miljoner kronor.

Anders Düring presenterade rapporten tillsammans med nytillträdde vd:n Danny Feltmann. Danny Feltmann tillträdde tjänsten som vd för Kappahl i början av december och har sedan dess åkt runt och träffat folk och försökt få en bra bild av bolaget. Inför 2016 har han identifierat flera fokusområden han ska titta på och dessa räknade han upp under rapportpresentationen.

Konceptet måste stärkas och bli tydligare, påpekade vd:n som har en lång bakgrund i detaljhandeln, bland annat på H&M.

“Vi kan bli bättre på att inspirera och tydliggöra hur kunden kan kombinera olika plagg”, sade han.

Under året kommer han också att jobba för att optimera bolagets olika försäljningskanaler och se över försäljning, service och kommunikation. Vidare anser han att prisspannet i bolagets sortiment är för smalt och framhöll att det också är något han ämnar se över.

Kappahl hade 373 butiker vid utgången av det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret, som avslutas den sista november. Bolaget har inga planer på att öka antalet butiker utan spår att nivån kommer att ligga kvar där under räkenskapsåret. Det kan öppnas och stängas ett par butiker, men netto kommer det vara ungefär samma. Det uppgav Anders Düring.

Däremot fortsätter bolaget att investera i de befintliga butikerna genom att uppdatera butiksinredningen till bolagets nya koncept. Investeringarna, som omfattar i huvudsak investeringar i befintliga och nyöppnade butiker, uppgick till 41 miljoner kronor under kvartalet. Om investeringstakten kommer att fortsätta på samma nivå är i dagsläget inte bestämt, uppger Düring.

“Det vet vi inte ännu, det är något vi ser över just nu”, sade han.

Vad gäller satsningarna på onlineförsäljningen vill Düring inte kommentera hur det går i detalj. Efter att bolaget i november lanserat e-handeln i Polen finns försäljningskanalen på klädbolagets samtliga marknader och Düring uppger att han ser ”en ökning”.

Kappahls aktie går mot strömmen på rapportdagen och var klockan 14.21 upp 2,5 procent på onsdagens nedåtgående börs.

LÄS OCKSÅ

Kappahl fortsätter bygga om – trots försäljningstapp

Kappahl kritiserar höjd arbetsgivaravgift

Integrerade multikanaler avgörande för konkurrenskraft i detaljhandeln

 

One thought on “Kappahl överraskar med bra marginaler

  1. Ping: Stabilt kvartal för Kappahl | Six News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s