Fel att dra för stora växlar på Volvos omorganisation tycker Handelsbanken

T2012_1453Verkstadsbolaget Volvo organiserar om och inför en varumärkesbaserad organisation med tydligare resultatansvar för koncernens lastbilsvarumärken.

Det går att se som en återgång till den gamla organisationen, den som fanns innan den tidigare vd:n Olof Persson organiserade om skapade en geografiskt indelad lastbilsorganisation.

Att bussarna och Penta hamnar utanför ledningsgruppen och att det blir finanschefen Jan Gurander som kommer att sköta den kvartalsvisa utvärderingen av de fem affärsområdena som inte är lastbilar, medan vd Martin Lundstedt koncentrerar sig på de fem lastbilsområdena, går det också att läsa in saker i.

Det är dock fel, säger Handelsbankens Hampus Engellau till SIX News. Han tycker inte att man ska dra för stora växlar på omorganisationen.

”Det här kan tolkas lite grann som en tillbakagång till den tidigare organisationen, men jag tror inte att det är så”, säger han. ”Jag tror att varje affärsområde har varit separata resultatenheter internt och att det man vill göra är att förtydliga resultatansvaret för varje enskilt varumärke. Och det enda sättet att göra det är att sätta en gubbe som chef för varje varumärke. Dessutom skapar man en intern konkurrens som jag tror är ganska sund. Så det är nog så man ska se det. Jag tror inte att man ska dra alltför stora växlar på det.”

Hur ska man se på att bussarna och penta inte längre finns representerade i koncernledningen? Och att anläggningsmaskinerna utvärderas av finanschefen?

”Jag tror inte att man ska dra för stora växlar på det heller. Martins (Lundstedt, vd) huvuduppdrag är att få ordning på lastbilsdivisionerna. De utgör 75 procent av hela verksamheten”, säger Engellau.

Att den arbetsfördelningen kan spä på spekulationer kring anläggningsmaskinernas vara eller icke vara i bolaget, medger Engellau. Nyckeln till anläggningsmaskinerna ligger dock hos lastbilarna, säger han.

”Jag tror fortfarande att det kommer att ha mer att göra med hur det går för lastbilarna. Om det visar sig att man börjar leverera resultat på de gamla besparingsprogrammen och att den nya strukturen gör att Volvo snabbare kan svara upp till efterfrågeförändringar, så kommer kraven på strukturella förändringar att tystas något”, säger han.

Andreas Johansson
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s