H&M spår vändning i dollareffekten under 2016

hm_januari

Bruttomarginal, dollareffekt och utdelning var några punkter i fokus när H&M levererade bokslutet för räkenskapsåret 2014/2015 i dag. Foto: SIX

Klädjätten H&M redovisade i dag en fortsatt pressad bruttomarginal till följd av den starka US-dollarn, men bedömer att dollareffekten kommer att avta under innevarande år. Samtidigt fortsätter bolaget att expandera i krislandet Kina och ska växa antalet butiker globalt med 425 stycken.

Dagens besvikelse blev dock utdelningen, som styrelsen föreslår ska ligga kvar på samma nivå som i fjol, på 9,75 kronor per aktie.
Analytikerkåren i SIX News/Inquiry Financials enkät hade i snitt tippat på en utdelning på 10,04 kronor aktien. Analytikernas förväntningar låg över spannet 9,75 kronor som lägst och som högst 10,30 kronor.

Är analytikernas förväntningar orealistiska?

”Nej, orealistiska är de inte. Vi ligger på en hög nivå. Men det är styrelsens beslut och de tar hänsyn till bolagets finansiella ställning och investeringsbehov”, sade företagets vd Karl-Johan Persson till SIX News.

Hennes & Mauritz redovisar ett resultat före skatt om 7.148 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal, att jämföra med 7.799 miljoner i fjol. Väntat resultat var 7.141 miljoner kronor, enligt analytikerkonsensus.

Bruttomarginalen landade på 57,5 procent, från en nivå om 60,4 procent i fjol. Väntad bruttomarginal var 57,5 procent.

Resultatet tyngdes bland annat av den starka dollarn. Bolaget bedömer dock att en vändning kommer under 2016. Under det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2015/2016 kommer US-dollarn att ha lika stor negativ effekt på inköpskostnaderna som under det fjärde kvartalet 2015. Därefter bedöms effekten ”successivt avta”.

”I Q2 kommer det vara betydligt mindre negativ påverkan. Q3 kommer påverkas mindre än Q2 och Q4 mindre än Q3, som det ser ut nu”, sade Karl-Johan Persson.

Bolagets IR-chef Nils Vinge bedömer att inköpsklimatet, exklusive dollar, kommer att vara ”ungefär samma” 2016 som det var under 2015.

H&M planerar fortsatt att öka antalet butiker med 10-15 procent per år. För helåret 2016 planeras ett nettotillskott om cirka 425 nya butiker, varav den största expansionen sker på befintliga marknader. Kina och USA kommer återigen att bli de marknader med flest nya butiker. Under 2016 planeras för etablering på tre nya butiksmarknader: Nya Zeeland, Cypern och Puerto Rico, vilket innebär att H&M kommer att finnas på 64 marknader vid räkenskapsårets slut.

Det osäkra läget i Kina, som bland annat tynger detaljhandeln, påverkar inte H&M:s tillväxtstrategi i landet.

”Vår långsiktiga bild har inte förändrats, vi kommer att fortsätta expandera i Kina. Det går väldigt bra för oss i Kina”, sade Karl-Johan Persson.

H&M hade vid bokslutet 353 butiker i Kina och öppnade under 2015 86 nya butiker i Kina och stängde tre. Omsättningen för helåret uppgick till 10.559 miljoner kronor, att jämföra med 7.495 miljoner kronor i fjol. Tillväxten för Kina var 41 procent i kronor, eller 16 procent i
lokal valuta.

Nya butiksöppningar har länge varit H&M:s tillväxtmål, men bolaget diskuterar internt om de  ska byta eller förändra tillväxtmålet till mer ”relevanta mål”.

För SIX berättar Karl-Johan Persson att om, med betoning på om, bolaget ändrar tillväxtmålet så tror han att det blir ett totalförsäljningsmål istället för antal butiker.

”Det för att ta hänsyn till nätförsäljningen och storlek på butik”, sade han.

Vidare påpekade Karl-Johan Persson att det inte är så viktigt att ändra tillväxtmålet då målet inte styr hur de jobbar.

Under konferensen frågade en analytiker om besked kring nya tillväxtmål får vänta till bokslutet 2016, i och med att bolaget nu tagit beslutet att skippa rapportkonferenserna vid första och tredje kvartalen.

”Det är möjligt att vi berättar mer under året”, svarade H&M-vd:n.

H&M:s aktie är ned 4,6 procent på Stockholmsbörsen på torsdagseftermiddagen.

Anna Sundström
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s