Växtvärk i Tenhult efter stark efterfrågan hos Kabe

kabe2015-env-caravan-3

Kabe vill gasa upp sin produktionstakt ytterligare. Foto: Kabe

Den starka orderingång som Kabe vittnade om i bokslutet har en baksida: i nuläget har den småländska husvagns- och husbilstillverkaren börjat uppleva vissa svårigheter att klara av leveranstiderna på enskilda modeller. Det är fråga om en mis-match mellan planerad och verklig leveranstid, enligt Kabes vd Alf Ekström.

”Det är alltid ett jäkelstyg att göra kunder som varit glada över att ha köpt en produkt besvikna, det skär i själen”, säger Alf Ekström till SIX News.

SIX kontaktar Kabe efter uppgift om att enskilda kunder som köpte nya Kabe-husvagnar hos en oberoende Kabe-återförsäljare i november i fjol just har fått sina leveransdatum framflyttade: från mitten av mars till uppskattningsvis tidigast framåt slutet av 2016. Under tiden fram till leverans ska återförsäljaren, som inte är en del av Kabe-koncernen, ha diskuterat att erbjuda kunderna ett lånealternativ.

Ska man se på det här som enskilda kundfall eller har ni just nu generellt svårt att leverera till era svenska husvagnskunder i tid?

”Vi har dragit upp produktionen, där vi i senaste rapporten beskrivit en ökad orderingång på både husvagnar och husbilar. Vi gör för tillfället allt vi kan för att försöka få ut alla grejor i tid men visst lider vi lite grann av de omställningar vi har på gång. Vår ökade orderingång är det positiva i ärendet. Problemet är att omstuvningen i produktionsprogrammet som den lett till gör att det, i vissa enskilda fall, kan bli så här”, svarar Ekström SIX.

Kabe-vd:n utvecklar:

”Trots att vi ökat antalet anställda kraftigt under sista halvåret uppstår problem när vi sedan behövt stuva om produktionen för att prioritera att få ut fler produkter, i större serier. Det leder till förskjutningar i en del modeller och vissa kunder blir då utsatta.”

Enligt Ekström är det maximala utleveranser som prioriteras från Kabe-håll, och absolut inte en fråga om att någon särskild produkt- eller kundkategori skulle ha prioriterats före någon annan.

Vad enskilda återförsäljare har lämnat för leveransinformation till kund kan inte Ekström svara på men han menar att man från Kabes sida försöker att kommunicera tydligt med återförsäljarna när det gäller leveransförväntningar.

För de enskilda kunder som drabbas av förskjutna leveranser, erbjuder ni från Kabes sida någon kompensation för att hålla dessa nöjda eller ligger det ansvaret helt hos återförsäljaren?

”Inte något generellt från Kabes sida utan det ligger hos återförsäljarna. Vi har dock ett eget uthyrningsbolag, med både husvagnar och husbilar, genom vilket vi försöker låna ut om återförsäljaren inte har något objekt tillgängligt. Vi vill alltid se till att det finns ett objekt för kunden”, svarar Ekström.

I Kabes bokslut för 2015 hette det att fjärde kvartalets ordervolym utvecklades positivt för samtliga verksamheter. Nettoomsättningen i kvartalet steg med 44 procent i årstakt.

Ekström ser att produktionsupprampningen på sikt kommer att kunna lösa leveransförskjutningarna, men medger samtidigt att det kommer att ta tid att expandera produktionen fullt ut.

Inte minst har det varit svårt för Kabe att hitta tillräckligt med ny personal med rätt kvalifikationer till fabriken i Tenhult utanför Jönköping:

”Vi kommer att fortsätta att öka antalet anställda då vi behöver få in fler arbetstimmar i produktionen. Men det är inte så lätt att få tag i folk, dessvärre finns det ingen uppsjö av kvalificerat folk att få tag på i Jönköping i nuläget.”

Medelantalet anställda hos Kabe var 442 för helåret 2015, upp från 387 föregående år.

När är produktionsomställningen uppe i de volymer och antal anställda som ni i nuläget faktiskt skulle vilja ha, och som skulle innebära att leveransförskjutningarna upphör?

”Vi fortsätter höja takten och plockar in mer folk i produktionen kontinuerligt – vi stoppade just in 15 personer till. Men med upplärningstider och annat så tar sådant här alltid tid – produktion kan vara ett jäkelstyg”, avslutar Kabe-vd:n.

Johan Eklund
johan.eklund@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s