Skistar går mot sitt första förvärv i Alperna

St Johann

Skidorten St Johanner in Tirol i Österrike där Skistar planerar att köpa in sig i bolaget St Johanner Bergbahnen. Källa: Skistar med licens från Creative Commons.

Skidanläggningsföretaget Skistar har fullt fokus på att genomföra köpet av skidanläggningen under namnet St Johanner Bergbahnen i Österrike. Förvärvet uppges i rapporten ”fortgå enligt plan”.

”Vi har inga andra tankar än att delta i emissionen”, säger Skistars vd Mats Årjes till SIX News i samband med rapporten för det första halvåret 2015/2016.

Den riktade företrädesemissionen i den österrikiska skidanläggningen St Johanner Bergbahnen uppgår till 10 miljoner euro, motsvarande drygt 92 miljoner kronor. Finansieringen av deltagandet i emissionen väntas kunna ske inom den befintliga balansräkningen. Därmed skulle det alltså inte krävas någon nyemission i Skistar för att genomföra sin del i den planerade företrädesemissionen.

Enligt rapporten hade Skistar vid utgången av februari 2016 likvida medel på 157 miljoner kronor (79) samt outnyttjade rörelsekrediter på 650 miljoner kronor (650). Samtidigt hade den räntebärande skulden minskats med 71 miljoner kronor till 1.432 miljoner kronor jämfört med motsvarande tid föregående år.

För närvarande pågår en due diligence av St Johanner Bergbahnen som kommer att avslutas inom kort.

”Det är egentligen det enda i formell mening som vi måste reservera oss för. I och med att den (due diligence SIX anm) inte är avslutad kan det teoretiskt ändå komma att bli någonting som gör att vi måste revidera våra planer. Men så här långt har det inte visat sig finnas någonting som inte vi känner att vi kan hantera”, säger Mats Årjes.

Skistar tecknade under i maj 2011 en avsiktsförklaring om en expansion i Schweiz vid skidanläggningarna i Andermatt och Sedrun. Affären slutfördes dock aldrig. I juni 2012 skrev Skistar i sin niomånadersrapport att ”de senaste månadernas utveckling av projektet i kombination med vikande marknad genom den finansiella oron, saknas i dag förutsättningar för ett deltagande från Skistar kring ägande och investeringar”.

Att det skulle bli en upprepning av tidigare scenario även kring affären i Österrike, som vid förvärvet i Schweiz, är inget som Skistars vd ser som ett hot mot affären.

”Nej det kommer det inte göra utan vi vet förutsättningarna. Det som de har att jobba med är förlängning av vissa arrendekontrakt, men det är en del som vi jobbar med normalt sett i vår verksamhet också. Men vi har sagt det att de bitarna måste de själva lösa innan vi kan gå in. Den processen är redan igång”, säger Mats Årjes.

Genom deltagandet i företrädesemissionen får Skistar initialt ett ägande på cirka 68 procent i St Johanner Bergbahnen. Denna ägarandel kan dock på sikt komma att förändras.

”Det är nog sannolikt att vi kan komma att öka den ägarandelen en del, men vi är samtidigt rätt intresserade av att ha kvar framförallt kommunerna i ägandet. Det har vi också meddelat dem. Vi har ingen anledning att äga 100 procent och tappa bort de viktiga kontaktytorna och beslutsfattarna som det innebär”, säger Mats Årjes.

skid1a

Valles afterski och show vid Eventyr i Trysil Foto: SIX News

Av Skistars redan beslutade investeringar inför kommande säsong 2016/2017, omfattande 274 miljoner kronor, finns däremot inget som kan hänföras till St Johanner Bergbahnen utan avser huvudsakligen en ny sexstollift med snösystem i anslutande pister i Trysil.

Skistars vd kan i dag inte säga om det kommer att genomföras några investeringar i Österrike redan till nästa säsong.

”St Johann kommer att hanteras som en destination bland våra andra. Där kommer vi att värdera för Skistars bästa vilka investeringsalternativ som finns och i så fall vad vi väljer att prioritera. Jag tror det är fel att redan nu säga att det kommer att genomföras investeringar vid St Johann”, säger Mats Årjes.

Mats Årjes bedömer att bokningar till skidorten St Johann in Tirol kommer att kunna ske via Skistar redan till säsongen 2016/2017.

”Det kommer vi att kunna klara av. De är redan igång med det arbetet. Det finns en stor del av vår IT-plattform som kommer att användas på St Johann redan till nästa säsong”, säger Årjes.

Ett liftkort i St Johann in Tirol med en giltighetstid över åtta dagar har i dag ett pris på 257 euro, motsvarande knappt 2.370 kronor. Skistar har ännu inte bestämt hur dessa priser kommer att se ut inför kommande säsong.

”Vi har inte fattat några beslut kring vår taktik vad gäller prissättning mer än att priset måste spegla graden av modernisering som man erbjuder. Där finns efter nästa år en helt annan produkt med den nya gondolliften. Men det kanske skulle krävas en eller ett par ytterligare för att man skulle kunna betrakta det som helt perfekt”, säger Mats Årjes.

När SIX News i slutet av 2015 genomförde en prisundersökning mellan St Johann in Tirol och andra skidorter i Österrike låg priserna i St Johann in Tirol knappt 20 procent under motsvarande priser i Sölden och St Anton.

”Men man får vara ärlig att säga att det är rätt stor skillnad på områdena också”, säger Mats Årjes som en kommentar på om det finns utrymme att höja priserna i St Johann in Tirol till motsvarande nivåer som i Sölden och St Anton. Han påtalar även att de senare destinationerna i jämförelsen ”är två gigantiska skidområden”.

Formen på boendet i St Johann in Tirol skiljer sig en del mot Skistars övriga destinationer i Norden, som utgörs till stor andel stugor och en mindre andel hotell. I St Johann utgörs boendet i princip av uteslutande hotell och pensionat.

”Det finns 2.000 bäddar ungefär”, säger Skistars tillförordnade finanschef Magnus Sjöholm. ”Det är en förhållandevis god tillgång på kommersiellt boende och framförallt, vilket vi tycker är spännande, byggs det kommersiellt boende”, säger Mats Årjes.

I St Johanner Bergbahnen ingår även en del mark som skulle kunna användas till kommersiella boenden. Tanken är dock inte att bygga stugor som på Skistars övriga destinationer i Norden.

Skistar har inga planer på att arrangera egna resor ned till St Johann.

”Dels kommer vi jobba som vi gör i dag där i princip gästen själv ombesörjer sitt resande. Sedan tror jag också att vi i större utsträckning kommer att arbeta i partnerskap med researrangörer. Där har vi, vilket också är en anledning till att vi tycker det här passar väldigt bra, redan nu etablerade sådana med Trysil och även i Hemsedal framförallt på England. Holland är också en stor marknad för den här skidorten också”, säger Mats Årjes.

Som exempel på researrangörer som Skistar kan komma att jobba med nämns Thomson, Nielson och Christy.

Flygplatserna som kan komma att bli aktuella vid en skidresa till St Johann in Tirol är Salzburg med en transfertid på under en timme med bil, Innsbruck på omkring en timme och München med en resa på ungefär 1 timme och 45 minuter.

Vid sidan av förvärvet släppte Skistar i dag sin rapport för det andra kvartalet under den för bolaget så viktiga perioden december 2015 till februari 2016. Resultatet före skatt inkom på 527 miljoner kronor (518) för kvartalet och utfallet är det historiskt bästa för bolaget.

”Vi är väldigt nöjda. Vi hade en oerhört jobbig start där vi egentligen var några timmar ifrån att få stora problem inför nyår i framförallt Sälen och Trysil”, säger Skistars vd Mats Årjes till SIX News och syftar till det milda vädret.

Sälen är Skistars största destination sett till antalet skiddagar.

skid2a

Toppen av Rödkullen i Åre. Foto: SIX News

Bokningsläget för den resterande delen av säsongen 2015/2016 från vecka 10 och framåt är 1 procent bättre än jämfört med motsvarande period föregående år.

”Bokningssiffran ser vi positivt på. I och med att vi hade påsken i april förra säsongen brukar man prata om att säsongen tenderar att bli något längre än vad den är med påsken tidigare”, säger Mats Årjes.

Påskveckan infaller under årets säsong tidigt, redan i slutet av mars.

”Nu verkar bokningsläget såpass gynnsamt att vi inte har någon stor anledning att förvänta oss någon stor nedgång”, säger Årjes och ber att få komma tillbaka med de exakta siffrorna när säsongen är avslutad.

Förhandsbokningarna inför kommande säsong 2016/2017, mätt i antal bokade objektsnätter, har ökat med 17 procent jämfört med samma tidpunkt föregående år. Försäljningsvärdet av logibokningarna uppgår till 79 miljoner kronor (61).

”Det känns som vi har varit inne i en positiv trend i några säsonger nu. Min enkla bedömning är att folk vill förvissa sig om att man får plats i rätt objekt vid rätt tidpunkt och då måste man vara ute i rätt tid. När man sedan summerar bokningarna för en säsong är det inte säkert att det kommer att leda till en volymökning utan så här långt tror jag det är en tidigareläggning av bokningar”, säger Mats Årjes. ”Det är framförallt högsäsongsbokningar, det är sportlov och jul- nyår som är bokade tidigt”, tillägger Magnus Sjöholm tillförordnad finanschef vid Skistar.

Kalendereffekten för jul och nyår inför säsongen 2016/2017 är sämre än under innevarande säsong 2015/2016. Under årets säsong krävdes åtta semesterdagar för en sammanhängande ledighet på 19 dagar. Under nästa säsong krävs sju och en halv semesterdag för en sammanhängande ledighet på 16 dagar.

”Kalendern är bättre på påsken och något sämre över jul och nyår”, säger Magnus Sjöholm som kommentar om den kommande säsongens helgdagar jämfört med årets säsong.

Magnus Bernet
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s