MQ har en klar strategi för att göra Joy lönsamt

Joy var lönsamt för några år sedan, men har på senare år tyngts av en transformation där herrkollektionen lagts ned. Nu har de köpts upp av MQ som har en klar strategi för hur de ska vända utvecklingen.

Modekoncernen MQ har strategin klar för hur de ska få Joy, som nyligen köptes för 38,5 miljoner kronor kontant, att vända resultatet till vinst. I pressmeddelandet om köpet av Joy sade MQ:s vd Christina Ståhl att hon ser intressanta synergier inom många områden.

”Det finns uppenbara synergier som är lätta att inse och de andra får vi återkomma till”, sade hon under gårdagens rapportkonferens.

”Vi vill inte ge några prognoser men vi ser synergier inom flera områden bland annat inom inköp, administration och logistik och vi har en klar strategi för hur vi skall göra bolaget lönsamt”, säger MQ:s vice vd och finanschef Tony Siberg till SIX News.

Joy redovisade under räkenskapsåret 2015 en försäljning på 258 miljoner kronor med ett rörelseresultat på -9 miljoner kronor. För några år sedan var bolaget däremot lönsamt, men har på senare år tyngts av en transformation där herrkollektionen lagts ned. Joy har 54 butiker i Sverige samt e-handel.

”Vi ser en klar tillväxtpotential i Joy såväl i jämförbar försäljning, e-handel som genom butiksexpansion. Det exakta antalet nya butiker är det för tidigt att uttala sig om, men eftersom Joy bara har 54 butiker i Sverige finns det utrymme att växa butiksantalet”, säger Tony Siberg.

Däremot funderar MQ i nuläget inte på någon expansion för Joy utanför Sveriges gränser. MQ har i dag verksamhet i både Sverige och Norge.

MQ ser inte några större engångskostnader i samband med förvärvet av Joy. Förvärvet är föremål för sedvanliga godkännanden av konkurrensmyndigheter och tillträdesdagen är beräknad till den 1 maj 2016.

Magnus Bernet
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s