Fingerprints nya smartphone-algoritm stänger ute partners

Simpleicons_Business_pie-chart-1.svg

Förändras biometrikakans fördelning av FPC:s nya smartphone-algoritm, fri från partners som Precise? Bild: Simpleicon, Wikimedia Commons

Biometribolaget Fingerprint Cards, FPC, meddelar efter onsdagens börsstängning att man introducerar en ”förbättrad” algoritm som är optimerad för smartphonesegmentet.

Medan tidigare touchsensor-lösningar från FPC innehållit en egenutvecklad algoritm men också delvis innehåll licensierat från tredje part så kommer den nyintroducerade algoritmlösningen enligt FPC att helt sakna tredjepartsinnehåll.

På börsen bör man därför i morgon, torsdag, hålla ögonen på Stockholmsnoterade Precise Biometrics, en tidigare bekräftad tredjepartsleverantör till FPC inom just algoritmer på smartphonesidan.

FPC:S NYA ALGORITM TÄCKER HELA SMARTPHONE-PORTFÖLJEN, ÖVERGÅNG BLIR GRADVIS
Läser man vidare i pressmeddelandet så kommer FPC:s nya algoritm vara applicerbar för alla touchsensorer i FPC:s produktportfölj. Enligt FPC möjliggör den ”förbättrad biometrisk prestanda” i form av snabbare verifieringstid i kombination med att den uppges vara mer robust och ha en högre säkerhetsnivå.

Inom smartphone-segmentet kommer den nya algoritmen att introduceras ”gradvis”. Enheter som levereras under resten av 2016 och en bit in på 2017 kommer ”antingen” att bestå av den nya algoritmen eller den tidigare algoritmen.

De två första smartphonemodellerna med den nya algoritmen ”lanserades i dag”, skriver FPC. I två separata pressmeddelandet skrev FPC tidigare under onsdagen att touchsensorn FPC 1025 finns med Huaweis nya modeller P9 och P9+ och att touchsensorn FPC 1245 finns med i Oppos F1 Plus.

STOCKHOLMSNOTERADE PRECISE KAN DRABBAS SOM TREDJEPARTSLEVERANTÖR – SIX
Enligt SIX rapportering från FPC:s investerardag i december i fjol sade FPC-vd:n Jörgen Lantto att FPC då betalade Precise en ”väldigt, väldigt väldigt låg ensiffrig procentandel” av ASP, alltså snittpriset per såld sensor, för användandet av Precise algoritmer.

På övriga marknader, som till exempel smarta kort och wearables, ser FPC fortsatt sina algoritmpartners som ”betydelsefulla och värdeskapande” och samarbetet med dessa partners är fortsatt starkt, enligt onsdagens pressmeddelande. FPC har tidigare i år utökat sina licensavtal med Precise till att även innefatta just smarta kort och ”wearables”.

Johan Eklund
red@six.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s