H&M-vd:n tror på ett bra försäljningsår

HM Mall of Scandinavia 3

Även om H&M:s försäljning i mars var en besvikelse tror vd Karl-Johan Persson att klädbolaget är inne i ett bra år med en bra försäljning. Foto: SIX News

Hennes & Mauritz marsförsäljning steg med blyga 2 procent jämfört med samma period i fjol. H&M-vd:n Karl-Johan Persson tycker att en månad är för kort för att bedöma försäljningsläget, men är samtidigt positiv till försäljningen på längre sikt.

”En månad är väldigt volatil. Varje år har vi haft en eller flera månader där försäljningen varit under förväntan. Jag skulle inte dra för stora växlar på en månads försäljning. Det får vi utvärdera längre fram”, säger han till SIX News.

Påsken hamnade i år i mars, förra året var den i april. Vad tror du om aprilförsäljningen?

”Jag vill inte ge någon prognos för försäljningen i april. Jag tror att vi har ett bra år med bra försäljning”, säger han.

H&M har ett tillväxtmål på att öppna 10-15 nya butiker 2015/2016, hur länge är den tillväxttakten realistisk?

”Vi har ett format, inte bara H&M, där det finns mycket kvar att göra”, säger H&M-vd:n och hänvisar till andra butiker som bland annat Cos, H&M Home och & Other Stories.

”Det finns också potential på flera nya länder och för nya sortiment, så jag tror att tillväxtmålet håller många år framöver”, sade Karl-Johan Persson.

I samband med att bokslutsrapporten släpptes i slutet av januari berättade H&M-vd:n att det pågick interna diskussioner om att byta tillväxtmål.

Hur går det?

”Det pågår fortfarande diskussioner och jag tror fortsatt att det finns mål som är mer relevanta. Med det sagt så är det inte så att vi inte tror på butiksexpansionen.”

I mitten av mars skrev investmentbanken Morgan Stanley i en analys att klädjätten H&M:s vinst per kvadratmeter har minskat med i snitt 720 kronor per kvadratmeter per år sedan år 2007. Morgan Stanley spår att H&M:s vinst kan minska med 40 procent till år 2020 om den rådande
trenden fortsätter.

Vad tänker du om den analysen?

”Försäljningstillväxten beror mycket på var vi öppnar butiker”, sade han och resonerade att det är skillnad på att öppna butiker på nya och befintliga marknader samt tillväxtmarknader.

”Med respekt för att jag inte satt mig in i hela analysen så förstår jag den inte”, sade han.

I samband med kvartalsrapporten i dag drog ni upp målet för nya onlinemarknader till elva, från tidigare nio. Vad beror det på?

”Onlinemarknaden går jättebra, det är ett koncept som fungerar på samtliga marknader vi finns på. Vi har investerat mycket på senare tid och skapat en plattform och det gör det lättare att öppna e-handel på nya marknader”.

I delårsrapporten nämnde H&M för första gången hur utvecklingen inom e-handeln gått under kvartalet. E-handeln beskrevs som ”mycket tillfredsställande utveckling omsättnings- och resultatmässigt”.

Karl-Johan Persson ville med beskrivningen bemöta frågetecken som väckts om bolagets e-handel är lönsam.

”Det går jättebra”, förtydligar Karl-Johan Persson för SIX News och påpekade också att det blir mer och mer luddigt att dra gränsen mellan försäljning och butik och på nätet då koncepten går hand i hand.

LÄS OCKSÅ:

Marsförsäljningen ”en besvikelse”

HM Sergelgatan

Dollarpress, investeringar och butiksexpansion är viktiga parametrar som präglar Hennes & Mauritz resultat för det första kvartalet. Samtidigt som H&M upprepar målet om att öppna 425 nya butiker under räkenskapsåret höjer man målet för antalet nya onlinemarknader.

 

Anna Sundström
anna.sundstrom@six-group.se
SIX News

One thought on “H&M-vd:n tror på ett bra försäljningsår

  1. Ping: Marsförsäljningen ”en besvikelse” | Six News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s