Marsförsäljningen ”en besvikelse”

HM Sergelgatan

Dåligt väder och tidig påsk tyngde H&M:s marsförsäljning.. Foto: SIX News

Dollarpress, investeringar och butiksexpansion är viktiga parametrar som präglar Hennes & Mauritz resultat för det första kvartalet. Samtidigt som H&M upprepar målet om att öppna 425 nya butiker under räkenskapsåret höjer man målet för antalet nya onlinemarknader.

H&M rapporterade för mars månad en försäljningsökning på 2 procent, inklusive moms i lokala valutor. Klädjätten själva är besvikna på försäljningen, som tyngdes av bland annat en tidig påsk och det kalla vädret.

”Marsförsäljningen är en besvikelse, vi hade högre förväntningar än så”, säger H&M:s IR-chef Nils Vinge.

Vinge påpekar samtidigt att försäljningen i mars, april och maj ska ses ihop, dels på grund av att påskhelgen inträffar i olika månader beroende på år, dels då vädret under denna tid kan vara mycket varierande mellan åren. Enligt klädjätten själva är en sen påsk bättre jämfört med en tidig påsk.

”En sen påsk i kombination med varmare väder ger en bra skjuts i försäljningsstarten av vårkläder”, säger Vinge vidare och understryker att det fortfarande är lite för kallt för att det ska vara bra för försäljningen av vårkläder.

Vad gäller utsikterna för aprilförsäljningen är det ännu för tidigt att spekulera om, enligt Vinge. Under föregående vecka var det fortfarande påsk, påpekar han.

”Nu ställs vi också mot ett april som hade påsk i fjol, så det är komplicerat”, säger han.

Omsättningen i den tyska beklädnadshandeln sjönk med 6 procent i mars 2016 jämfört med samma månad i fjol. Det framgår av information från Textilwirtschaft. Tyskland är H&M:s viktigaste marknad och står för cirka 19 procent av bolagets försäljning.

”Tyskland är en viktig marknad för oss, självklart påverkas vi av utvecklingen där”, säger Nils Vinge.

Hennes & Mauritz redovisade ett resultat före skatt om 3.327 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets första kvartal, som sträcker sig över perioden december till februari. I fjol var motsvarande siffra 4.723 miljoner.

Analytikerna hade räknat med att resultatet skulle landa på 3.177 miljoner kronor, enligt konsensus från Inquiry Financials. Resultatet blev därmed 4,7 procent bättre än väntat.

Bruttomarginalen blev bättre än väntat, 52,0 procent jämfört med väntade 51,4 procent. I fjol var bruttomarginalen 55,2 procent.

Försäljningen i kvartalet är känd sedan tidigare. Exklusive moms uppgick försäljningen till 43.691 miljoner kronor i kvartalet, motsvarande siffra i fjol var 40.276 miljoner.

Hennes & Mauritz resultat har påverkats av en fortsatt mycket negativ US-dollareffekt som fördyrat bolagets inköp. Den negativa dollareffekten kvarstår även för inköpen som är gjorda till andra kvartalet 2016, även om den negativa effekten successivt börjat minska i takt med att bolaget möter förra årets starka US-dollarkurs. Det framgår av bolagets delårsrapport.

”Om dagens valutakurser står sig blir US-dollarns påverkan på inköpskostnaderna för fjärde kvartalet neutral eller något positiv jämfört med motsvarande kvartal föregående år”, kommenterar vd Karl-Johan Persson i rapporten.

Kvartalet påverkades också av ökade prisnedsättningar till följd av att en större mängd vinterplagg fanns kvar efter den varma hösten, framgår av rapporten.

H&M fortsätter att göra långsiktiga investeringar i bland annat it, online, nya varumärken och utökning av produktsortiment. Klädjätten har sedan tidigare uppgett att kostnaderna ska öka med 600 under räkenskapsåret, jämfört med i fjol. Av dessa 600 miljoner kronorna i kostnadsökningar togs 100 miljoner kronor i första kvartalet.

Resterande kostnadsökning kommer att fördelas olika under årets resterande kvartal, uppger bolaget vidare.

Investeringarna går delvis till nya butiker och marknadsintroduktioner, och första kvartalet är enligt bolagets IR-ansvarige Nils Vinge ”ett litet kvartal för butiksöppningar”.

Under första kvartalet öppnade koncernen 59 butiker och stängde 13 butiker, vilket gav ett nettotillskott om 46 nya butiker. Motsvarande siffra i fjol var 40 nya butiker.

H&M upprepar sin plan om att öka bolagets butiksnät med 425 nya butiker netto under räkenskapsåret 2015/2016. Samtidigt höjde bolaget målet för e-handeln och planerar nu att öppna onlinehandel på 11 nya marknader istället för som tidigare sagt 9 nya onlinemarknader.

H&M-aktien var vid 11-snåret på onsdagen upp med 4,8 procent som Stockholmsbörsens mest omsatta aktie, till 278 kronor.

LÄS OCKSÅ:

H&M-vd:n tror på ett bra försäljningsårHM Mall of Scandinavia 3

Hennes & Mauritz marsförsäljning steg med blyga 2 procent jämfört med samma period i fjol. H&M-vd:n Karl-Johan Persson tycker att en månad är för kort för att bedöma försäljningsläget, men är samtidigt positiv till försäljningen på längre sikt.

 

 

Anna Sundström
anna.sundstrom@six-group.se
SIX News

2 thoughts on “Marsförsäljningen ”en besvikelse”

  1. Ping: H&M-vd:n tror på ett bra försäljningsår | Six News

  2. Ping: Kall vår pressade H&M:s aprilförsäljning | Six News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s