ID-kapningar omsatte 5,5 miljarder i fjol

Under 2015 polisanmäldes 85.000 ID-kapningar i Sverige och dessa omsatte 5,5 miljarder kronor, enligt UC:s årliga bedrägeriundersökning.

Det är en ökning med 49 procent från 2014. Snittbeloppet för ett bedrägeri ökade samtidigt med 20 procent, från 54.000 kronor till 65.000 kronor.

”Vi ser att snittbeloppet vid bedrägeri ökar, vilket också i sin tur gör att beloppet som ID-kapningar årligen omsätter är hisnande 5,5 miljarder kronor. Det hänger såklart ihop med den markanta ökningen av polisanmälda ID-kapningar. Oavsett är det en kostsam utveckling som måste bromsas”, säger Siri Bengtsson som är affärsområdeschef för UC Privattjänster.

Själva begreppet ID-kapningar är lite spretigt, säger Anders Olofsson vid Polisens nationella bedrägericentrum till SIX News.

”Dels rör det sig om klassiska kreditbedrägerier, alltså att man gör köp, tar krediter eller utnyttjar tjänster, och sedan får någon annan fakturan. Sedan har vi kortbedrägerier, och det är de som ökar våldsamt”, säger han.

Då utnyttjas kortuppgifter och namn för att handla. Själva kortet behöver inte finnas i bedragarens kontroll – så kallade ”card not present”-bedrägerier ökar kraftigt, konstaterar Anders Olofsson.

Han anser att de så kallade CVV-koderna på baksidan av betal- och kreditkort regelbundet borde bytas ut på ett dynamiskt sätt, istället för nuvarande upplägg där koderna är fasta och kan användas igen när de har kommit på drift.

Vidare anser Anders Olofsson att identifieringen av medborgare måste stärkas.

”Vi har för många legitimationshandlingar och de är för svåra att kontrollera. En myndighet bör ansvara för legitimationer”, säger han och efterlyser ökad användning av biometrisk data.

Hur stor andel av ID-kapningarna är försäkringsbedrägerier snarare än brott mot oskyldiga?

”Det är oerhört svårt för Polisen att kvantifiera, men att det förekommer – ja säkert”, svarar han.

”Det finns ett begrepp som heter ‘friendly fraud’, det vill säga att man själv eller vänner iscensätter saker som man sedan vill ha tillbaka pengar för eller backa ur”, noterar han.

Det sker en fortsatt ökning av antalet personer som spärrar sin identitet hos UC till följd av att de har blivit utsatta för identitetsintrång. På fem år har siffran ökat med 300 procent.

Vanligast är ID-kapningar i samband med näthandel. Därefter är det vanligt i samband med köp av telefonabonnemang och köp via postorder, uppger affärs- och kreditupplysningsföretaget.

Johan Lind
johan.lind@six-group.se
SIX News

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s