Kappahls försäljning mer hälsosam utan rea

Kappahl Drottninggatan_SIX

Den tidiga rean och rabattkampanjer som Black Friday gör det svårt för klädkedjan Kappahl att tjäna pengar i december. Foto: SIX News.

Kappahls rapporterar för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret ett resultat som slog marknadens förväntningar. Efter drygt fyra månader på vd-posten signalerar Danny Feltmann ett ökat fokus på erbjudandet till kund genom att koordinera modekoncept, förbättra servicen i butik och utveckla bolagets omnikanal. Den relativt nye vd:n vill också dra ned på klädjättens rabatter.

På senare tid har detaljhandeln drabbats av flera bakslag, negativa valutaeffekter, ogynnsamt väder, prissänkningar och ekonomisk osäkerhet på flera stora marknader. På den svenska marknaden har JC, Indiska och Polarn O. Pyret tvingats se över sina verksamheter och på den internationella marknaden har Fast Retail och Next haft det motigt.

Vd Danny Feltmann4_SIX

Kappahls vd Danny Feltmann. Foto: SIX News

Danny Feltmanns framgångsrecept för detaljhandeln är att vara mer fokuserade på vad som händer i butik än vad man är i dag.

”I en tid där kunderna kan ligga hemma i soffan och shoppa måste bemötandet i butik utmärka sig. Vi måste ändra vår service och inspirera kunderna”, sade Danny Feltmann på rapportkonferens på torsdagsförmiddagen.

Kappahl, vars andra största marknad är Norge, har tampats med den norska kronan som försvagats på senare tid. Under kvartalet tyngde NOK-försvagningen försäljningen med cirka 30 miljoner kronor. Även dollarn har påverkat, även om man ser att effekten nu börjat avta.

”Vi kommer framöver att ha fortsatt press från dollarn, men ser att den planar ut”, sade bolagets finanschef Anders Düring

Danny Feltmann är dock nöjd med Kappahls resultat för det andra kvartalet, från december till februari. Resultat före skatt slog analytikernas förväntningar med 93 procent och landade på 29 miljoner kronor mot väntade 15 miljoner kronor, enligt en analytikerenkät gjord av Inquiry Financial.

Försäljningen uppgick till 1.116 miljoner kronor, att jämföra med analytikernas förväntade 1.109 miljoner kronor. I rapporten för kvartalet flaggar bolaget för att det blir allt svårare att tjäna pengar i början av perioden.

”Vi konstaterar att det blir allt tuffare att tjäna pengar i december. Bidragande orsaker är Black Friday och att reorna startar allt tidigare. Vi ser att fler konsumenter planerar sina inköp efter
dessa förutsättningar”, skriver vd Danny Feltman i delårsrapporten.

Samtidigt är det svårt för klädbolag, som Kappahl, som inte är marknadsledande att skippa rean.

”Hade vi varit marknadsledande hade vi vågat testa mer, men när man inte är det vill man hålla sig lite ‘mainstream'”, sade Anders Düring.

Kappahl har varit tydliga med att de arbetar med sin prisstrategi och vill minska reaandelen, något som också gjordes under kvartalet, enligt vd. Feltmann påpekar att den minskade rean inte lett till att färre kunder besökt butikerna.

”Men vi ser att omsättningen är mer hälsosam när vi har mindre reor”, sade han.

Kappahls nettoresultat var 27 procent bättre än förväntningarna, 14 miljoner kronor mot väntade 11 miljoner kronor. Under perioden hade koncernen netto uppskjutna skattefordringar om 11 miljoner kronor samt uppskjutna skatteskulder om 128 miljoner. Skatten var en av rapportens överraskningar och av tillfällig karaktär, enligt Anders Düring.

”I nästa kvartal kommer skatten vara betydlig lägre än så här”, sade han under rapportkonferensen.

Kappahls kvartalsresultat fick en positiv effekt av att bolaget under perioden hade lägre omkostnader jämfört med samma period i fjol. Omkostnaderna var enligt rapporten 3,6 procent lägre. Kappahls enskilt största kostnader är löner och hyra. Under rapportkonferensen påpekade Kappahl-ledningen att det inte handlar om att sänka lönerna utan att optimera betalda timmar. Kostnadsbesparingar var aktuellt hos Kappahl redan förra året och på en analytikerfråga om effekten svarade finanschefen Anders Düring:

”Det är som att plocka de lägst hängande äpplena, i början går det ganska fort och man ser skillnad direkt. Nu går det lite långsammare.”

På en fråga om när bolaget ser sig vara klara med kostnadsbesparingar svarade Düring:

”Det är svårt att säga när det är stopp, men om du frågar oss om vi är klara så svarar jag att vi inte är klara”.

Kappahls investeringar i it-plattform och butiksombyggnationer fortsätter. Investeringarna minskade dock med 25 miljoner kronor jämfört med samma period föregående år och beror på justeringar i det nya butikskonceptet som ger lägre investeringar och tillfälligt lägre tempo i genomförandet, uppger bolaget i rapporten.

Under rapportkonferensen förklarade Danny Feltmann att bolaget för tillfället tagit en liten paus i ombyggnationerna under perioden.

”Dels är december en dålig månad att göra om i butikerna dels har Kappahl pekat ut 40 strategiskt viktiga butiker för koncernen och dessa är nu omgjorda. Det har tagit tid för oss att fundera över nästa steg och tiden för funderingar har nu förlängts”, sade han.

Målet är dock att vara tillbaka på samma nivå som i fjol vad gäller investeringarna. Vid periodens utgång fanns outnyttjade krediter om cirka 585 miljoner kronor.

”Kreditsituationen vi har är till för att investera”, konstaterade finanschefen Anders Düring under konferensen.

Under våren har påsken, som i år inföll i mars i stället för i april, inneburit problem för flera bolag i detaljhandeln. Hur det gått för Kappahl under mars är inget Anders Düring vill berätta om i dagsläget, men han intygar att den tidiga påsken innebär en ”jätteskillnad” för bolaget.

Kappahl hade vid slutet av det andra kvartalet 370 butiker. Vid utgången av det förra  kvartalet var antalet 373. Av dessa fanns 171 i Sverige, 101 i Norge, 59 i Finland och 39 i
Polen. En butik har öppnats under kvartalet och fyra har stängts.

Kappahls varulager uppgick till 753 miljoner kronor vid det andra kvartalets utgång, en ökning med 47 miljoner kronor jämfört med samma tidpunkt föregående år. Varulagret bedöms som tillfredsställande, enligt Anders Düring som förklarar att ökningen är medveten och beror främst på att bolaget ändrat leveransstrategi.

Kappahl steg 8,7 procent på Stockholmsbörsen på torsdagen.

Anna Sundström
anna.sundstrom@six-group.se
SIX News

One thought on “Kappahls försäljning mer hälsosam utan rea

  1. Ping: Stabilt kvartal för Kappahl | Six News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s