Olika bud om Clas Ohlsons marsförsäljning

Clas Ohlson Drottninggatan

Clas Ohlsons marsförsäljning missade analytikerkonsensus, men var mitt i prick enligt Handelsbankens bedömning. Foto: SIX News

Den tidiga påsken, som i år inföll i mars i stället för i april som i fjol, har ställt till det för flera detaljhandelsbolag. Så blev det också för prylkedjan Clas Ohlson som rapporterade sin marsförsäljning under morgonen. Försäljningsutvecklingen var sämre än väntat, men det berodde på att konsensus hade missbedömt påskeffekten menade Handelsbanken.

Clas Ohlson sålde för 489 miljoner kronor i mars, vilket motsvarande en nedgång på 5,0 procent mot samma månad föregående år.

Enligt Inquiry Financials enkät med tre deltagande analytiker väntades en försäljning på 503 miljoner kronor och en försäljningsminskning på 2,3 procent. I lokala valutor var försäljningstillväxten i mars -2,0 procent, väntat här var +0,8 procent. Motsvarande utfall i fjol var +7,0 procent.

Bolaget skriver att försäljningen under mars påverkades av en negativ kalendereffekt på 6 procentenheter med anledning av färre handelsdagar jämfört med i fjol. Utfallet var i linje med Handelsbankens förväntningarna, men alltså sämre än konsensus som, enligt SHB, verkar ha missbedömt kalendereffekten.

Clas Ohlsons aktie var ned med 1,2 procent under fredagseftermiddagen.

Anna Sundström
anna.sundstrom@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s