Blandad kompott för Qliro-bolagen

Nelly3a_SIX (2)

Tidig påsk och rea innebär tuffa tider i modebranschen under årets första kvartal. Trots det steg Nellys Q1-försäljning, enligt Qliros delårsrapport.

Internethandelsbolaget Qliros förlust fördjupades i det första kvartalet 2016. Den tidiga påsken, reor och den försvagade norska valutan uppges vara orsaker till resultatet. Bland Qliro-bolagen backade omsättningen i Cdon.com, Lekmer, Tretti och Gymgrossisten. Samtidigt rapporteras en stark försäljning för modehandlaren Nelly som går mot strömmen bland de svenska detaljhandelsbolagen.

Qliro-vd:n Paul Fischbein räds inte reaklimatet så som de andra detaljhandelsbolagen, han lanserar istället en helt ny reakampanj under våren.

Nellys omsättning steg 5 procent och uppgick till 268 miljoner kronor under det första kvartalet, att jämföra med 254 miljoner kronor i fjol. Försäljningen i Sverige ökade samtidigt med 17 procent. Det framgår av Qliros delårsrapport för det första kvartalet. Qliro-vd:n Paul Fischbein tycker att det resultatmässigt är ett bra kvartal för Nelly.

”Modebranschen i Sverige har haft det tufft med en tidig påsk, reor och valutaeffekter. Att Nelly då ökar försäljningen i Sverige med 17 procent och att den totala försäljningen exklusive valutaeffekter är upp med 8 procent tycker vi är starkt”, säger Paul Fischbein till SIX
News.

För Nelly är det främst den försvagade norska kronan som påverkat resultatet utöver påsk och reor. Hur det kommer att se ut framöver med valutaeffekterna får tiden utvisa då Paul Fischbein avstår från att spekulera i utvecklingen för valutan. Paul Fischbein påpekar också att
bolaget inte vill guida framåt att han därför inte kan kommentera kring utvecklingen i april.

”Men självklart hoppas vi ju få igen det vi tappade i mars på grund av påsken. Historiskt sett får man alltid igen delar av försäljningen efter en ledighet då det finns ett visst uppdämt behov efter”, förklarar han.

 Paul Fischbein Paul Fischbein VD och koncernchef Paul Fischbein. Fotograf: Tobias Björkgren

Qliros vd och koncernchef Paul Fischbein. Fotograf: Tobias Björkgren

I rapporten flaggar Paul Fischbein för att de inom Nelly ser positiva signaler som förväntas ge märkbara resultateffekter under året.

Vilka signaler är det?

”Trots att produktmarginalen är lägre på grund av reorna lyckades vi ändå förbättra resultatet. Vi har vidtagit åtgärder på både kostnads- och försäljningssidan som vi tror mycket på. Dessutom fortsätter Sverige att leverera starkt”, säger Fischbein.

Qliro bekräftar i delårsrapporten varslet om 35 tjänster inom affärsområdet Nelly som Borås Tidning rapporterade om tidigare i april. Varslet sker främst i ljuset av att Qliro förra året tog beslutet att fokusera på den nordiska marknaden, enligt Qliro-vd:n Paul Fischbein.

”Det är framför allt i ljuset av det som vi behöver anpassa kostymen”, säger han.

Varslet i Nelly lades i början av april och medför inte några engångskostnader. Qliro anger inte heller någon förväntad kostnadsbesparing i rapporten och Paul Fischbein uppger att inte
heller det andra kvartalet kommer att visa någon effekt.

”Varslet lades i början av april och vi förväntar oss att se effekt framgent, troligtvis när vi går in i andra halvåret 2016”, säger Paul Fischbein.

Förutom Nelly har Qliro tidigare också dragit ned på tjänster inom affärsområdet Gymgrossisten och nu senast Cdon.com också det som ett resultat av att hela gruppen ställt om till Norden.

Kan vi vänta fler neddragningar eller är ni klara nu?

”Nej, vi ser inte att det behövs nu. Vi har gjort de åtgärder som krävs för gruppen. Sammantaget är det närmare 100 tjänster vi dragit ned”, säger Fischbein.

Den tidiga påsken har i år varit utmanande för flera svenska klädbolag då försäljningen ställs mot tuffa jämförelseresultat. Högtiden är utmanande även för elektronikbranschen, säger Qliros vd Paul Fischbein och syftar på bolagets affärsområden Cdon.com och
Tretti.

Omsättningen för Cdon.com backade 5 procent och uppgick till 403 miljoner kronor under det första kvartalet. Omsättningen för Tretti backade 6 procent och uppgick till 164 miljoner kronor.

”Påsken innebär att försäljningen går ned under 4 till 6 dagar, det kan handla om ett par miljoner kronor varje dag. Dels är det ju röda dagar, dels också påsklov som följer”, säger Paul Fischbein och påpekar att man ser väldigt stor skillnad i e-handeln.

”Samtidigt vet vi ju att helgtider infaller varje år, det är ingen överraskning. Förhoppningsvis är det lättare i andra kvartalet rent jämförelsemässigt”, konstaterar han.

Cdon_Green Friday2_SIX

Black Friday blev en succé för Cdon.com, enligt Qliro som i slutet av april drar igång ytterligare en reakampanj.

I slutet av april drar Qliro igång en ny reakampanj inom affärsområdet Cdon.com. Kampanjen går under namnet Green Friday och ska vara vårens svar på Black Friday.

Paul Fischbein berättar att bolaget var med och introducerade Black Friday i Sverige för ett par år sedan och att Green Friday är ett koncept som Qliro tagit fram själva.

”Om fler vill haka på är det bara kul”, säger han.

Black Friday beskrivs som en fullständig succé för Cdon.com ur ett försäljningsperspektiv och gav en positiv resultatförbättring, enligt Fischbein. Green Friday infaller den 29 april och ska, förutom att ge erbjudanden till kund dygnet runt, ha ett miljötänk med klimatkompensation kopplat till försäljningen.

Under våren har flera svenska detaljhandlare vittnat om tuffare försäljningsklimat med många och omfattande reor. Behövs det fler reor?

”Nej, det är mycket reor där ute men sådana som varar väldigt länge. Att bara ha en enskild dag ser vi som ett bra koncept”, säger Fischbein.

Qliros nettoomsättning var 1.171 miljoner kronor, att jämföra med 1.197 miljoner i fjol.    Nettoresultatet uppgick till -41 miljoner kronor eller -0,27 kronor per aktie efter utspädning. I fjol var motsvarande resultat -29 miljoner eller -0,20 kronor aktien.

Anna Sundström
anna.sundstrom@six-group.se
@SIXNyheter
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s