Nu ska New Wave vända trenden

Vd Torsten Jansson på New Waves Showroom i Stockholm. Foto: SIX News

Profilklädesföretaget New Wave rapporterade återigen förluster på den sista raden för det första kvartalet, en förlust som dock inte var lika stor som marknaden hade räknat med. Kvartalet har historiskt sett varit lågt jämfört med övriga kvartal på året och nu räknar New Wave-vd:n Torsten Jansson med att kunna vända trenden.

”Det finns inga andra indikationer än att vi skulle lyckad med det”, sade han under en press- och analytikerkonferens som följde dagens delårsrapport.

Starten på 2016 har enligt Torsten Jansson varit enligt förväntningarna och i rapporten skriver han att han ser med stor tillförsikt på de kommande kvartalen och åren.

”Vi skall nu kunna börja leverera ökande resultat men även ha en hygglig tillväxt”, skriver han i vd-kommentaren.

Särskilt nöjd är Torsten Jansson med affärsområdet Profil som omsatte 505 miljoner kronor, en ökning på 8 procent från samma period i fjol.

”Jag är väldigt nöjd med Profil. Samtidigt vill jag hellre ha en ökning på 10 procent”, sade han under konferensen.

Affärsområdet Sport & Fritid omsatte 520 miljoner kronor, ned från 523 miljoner samma kvartal i fjol.

”Det är inget man är nöjd med, men vi visste samtidigt att det skulle vara dåligt med tanke på den dåliga försäljningen från fjärde kvartalet”, konstaterade han.

Gåvor & Fritid klassar han som ”helt okej”, med en omsättning helt i linje med i fjol, på 106 miljoner kronor. Ebitda-förlusten minskade samtidigt till -14 miljoner, från -17 miljoner i fjol.

New Wave omsatte under perioden januari till mars 1.131 miljoner kronor, att jämföra med 1.096 miljoner samma period i fjol. Analytikerna hade väntat sig en omsättning runt 1.163 miljoner, enligt Inquiry Financials analytikerenkät.

nw resfs

New Waves resultat före skatt har historiskt sett varit lågt under det första kvartalet, en trend vd Torsten Jansson nu vill vända. Bold: New Waves delårsrapport.

Sammantaget uppgick bolagets resultat före skatt på -5,7 miljoner kronor för det första kvartalet 2016, att jämföra med -13 miljoner kronor i fjol. Väntat resultat var -10 miljoner kronor.

Rörelseresultatet uppgick till 8,1 miljoner kronor, att jämföra med 1,8 miljoner i fjol. Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat på 5,4 miljoner.

”Jag hade hoppats på några miljoner till, runt 10 miljoner. Men det är i linje med den plan vi har”, sade han om rörelseresultatet.

New Waves bruttomarginal i kvartalet var 45,5 procent (45,7), mot väntade 45,1 procent.

”Det tycker jag är otroligt bra med tanke på valutaströmmarna”, sade Jansson och förklarade att det är svårt att navigera när det är så skarpa valutarörelser.

”Man pratar mycket om dollarn men även norska kronan och schweizerfrancen rör sig mycket”, sade han.

New Waves kostnader ökade under det första kvartalet med 9,7 miljoner kronor, en ökning som enligt bolaget är relaterade till ökade insatser inom försäljning och marknadsföring. Företaget har sedan en tid satsat mycket på just försäljnings- och marknadsföringsinsatser, men kostnadsökningen ska snart avta, enligt Torsten Jansson.

”Vi hade relativt höga investeringar i fjol som nu börjat ge resultat,så under året kommer kostnadsökningen att avta under året”, sade han.

Framöver har Torsten Jansson och New Wave ögonen på bland annat den kanadensiska marknaden samt verksamheten i Tyskland. Vad gäller Kanada vill Jansson avvakta ett par kvartal för att se utvecklingen, men funderar samtidigt på om han inte ska höja varulagret där med cirka 100 miljoner kronor.

”Vi har en fantastisk försäljningsutveckling för ett par varumärken i Kanada där vi samtidigt inte har särskilt höga lager”, resonerade han och konstaterade att det då skulle kunna behövas en säljchef och lite lagerpersonal som inte skulle vara så bra för kassaflödet.

I Tyskland levereras i dag varor från 4 olika lager, vilket inte är helt optimalt, enligt Jansson.

New Wave är upp 5,4 procent i eftermiddagshandeln.

Anna Sundström
anna.sundstrom@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s