Sportamore siktar mot kontinuerlig lönsamhetsförbättring

Sportamore, som bland annat säljer träningskläder online, siktar på att löpande förbättra lönsamheten över årsvisa perioder . Foto: Flickr/Jaws123

Sportamore, som bland annat säljer träningskläder online, siktar på att löpande förbättra lönsamheten över årsvisa perioder . Foto: Flickr.com/Jaws123

Sportamore vände till positiva siffror för det första kvartalet 2016. Nu siktar bolaget på att löpande förbättra resultatet sett över årsvisa perioder.

”Vi säger att vi ska försöka åstadkomma en kontinuerlig lönsamhetsförbättring och då jämför man primärt med föregående år naturligtvis. Det är också så att när vi säger det är det på helårsbasis vi pratar. Vi vill även fortsatt ha möjligheterna att agera under året som vi tror är bäst för bolaget”, säger Sportamores vd Johan Ryding till SIX News.

Sportamore-chefen har tidigare talat om säsongsmässiga variationer och det första kvartalet har historiskt varit ett svagare kvartal.

I det första kvartalet visade segmentet Sverige ett ebitda-resultat på 2,9 miljoner kronor, att jämföra med -7,1 miljoner i fjol, medan segmentet Övriga Norden hade ett motsvarande resultat på -1,5 miljoner kronor, i fjol var motsvarande siffra -9,2 miljoner.

”Vi har förmågan att vara lönsamma i alla marknader, men vi väljer att fortsatt satsa för tillväxt”, svarar Johan Ryding på frågan om vilket land i segmentet Övriga Norden som ligger närmast lönsamhet.

Sportamore verkar, förutom verksamheten i Sverige, på marknaderna i Norge, Danmark och Finland.

Sportamores vd Johan Ryding hoppas nu på ett bättre vårväder som skulle vara gynnsamt för bolagets affärer.

”Det har inte varit någon kanonvår. Det har varit ganska fint väder, men kallt framförallt under mars och april. Vi ser gärna att våren kommer med buller och bång och att det blir ordentligt varmt”, säger Johan Ryding.

Sportamore-aktien avancerar på fredagen med 18 procent till 53 kronor efter några timmars handel.

Gör man en så kallad naiv prognos där resultatet ligger kvar på samma nivå som under det första kvartalet för resten av året skulle det innebära ett P/E-tal på 110 vid dagens aktiekurs för 2016 års resultat. Skulle däremot resultatet växa i takt med försäljningen i första kvartalet skulle P/E-talet hamna på 62.

Magnus Bernet
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s