Vitrolife växer snabbare än marknaden men ser ökad konkurrens i Kina

Embryoscope inom Vitrolifes tillväxtområde time-lapse. Källa: Vitrolife

Embryoscope inom Vitrolifes tillväxtområde time-lapse. Foto: Vitrolife

Vitrolife presenterade i dag sin rapport för det första kvartalet 2016. Tillväxten under kvartalet summerades till 16 procent i lokala valutor, vilket är över den förväntade marknadstillväxten på mellan 5 till 10 procent. Geografiskt är det Asien som växer snabbast och under kvartalet låg regionens tillväxt på hela 29 procent medan tillväxten i regionen EMEA och Nordamerika låg på 9 procent vardera.

Framöver väntas dock en hårdnande konkurrens i Kina med ett växande intresse för fertilitetsmarknaden. Konkurrensen i Kina väntas växa fram från lokal produktion till lägre priser med en lägre kvalité. Den asiatiska marknaden utgjorde under första kvartalet 37 procent av koncernens totala omsättning på rullande tolvmånadersbasis i lokal valuta. Störst andel hade regionen EMEA med 46 procent och minst andel hade således Nordamerika med 17 procent.

Fördelat på produktområden är det inom time-lapse den snabbaste tillväxten redovisades under det första kvartalet på en nivå om 24 procent i lokala valutor. Verksamhetsområdet medier hade en tillväxt på 15 procent följt av verksamheten inom förbrukningsutrustning som växte med 12 procent.

Under bolagets telefonkonferens nämndes områdena pipetter och nålar samt medier på områden där bolaget skulle kunna få se ökad konkurrens. Det är alltså hänförligt till verksamhetsområdena för förbrukningsutrustning och medier.

Medier är Vitrolifes klart största del sett till försäljningen och utgjorde  under första kvartalet 62 procent av koncernens försäljning sett till rullande tolvmånaderssiffror följt av time-lapse på knappt 20 procent och förbrukningsutrustning på 18 procent.

Vitrolife-aktien har under det senaste året haft en fin kursresa där kursen mer än dubblats i värde. Inför rapporten handlades aktien även i trakterna av sina högstanoteringar.

Vitrolifes aktieutveckling under det senaste året. Källa: SIX Edge

Vitrolifes aktieutveckling under det senaste året. Källa: SIX Edge

Vitrolife har hittills tappat 2,4 procent till 379,50 kronor. Givet att tillväxten i det första kvartalet skulle hålla i sig resten av året och falla igenom till sista raden skulle i så fall ge ett P/E-tal på strax under 40 sett till 2016 års resultat.

Magnus Bernet
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s