Nobina gasar upp till nya höjder efter bokslut

Dubbeldäckare i trafik. Källa: Creative Commons

Dubbeldäckare i trafik. Källa: Nobina/Creative Commons

Bussoperatören Nobina framhåller nyckeltalet förnyelsegrad som ett bra mått för att se hur bolaget utvecklas. Uträkningen ger en bild över tiden hur verksamheten sett till uppdragen förändras.

Nobina nådde under räkenskapsåret 2015/2016 en förnyelsegrad på 71 procent, att jämföra med en förnyelsegrad på 248 procent i fjol.

Nobina förnyelsegrad

Nobinas förnyelsegrad. Källa: SIX News/Nobina

Nobinas vd Ragnar Norbäck uppgav i slutet på september 2015 för SIX News att bolaget hittills hade varit medvetet försiktiga med anbud. Beslutet skulle då ses i skenet av föregående år, då Nobina vann klart fler anbud av de andra deltagarna i upphandlingarna.

Sammantaget över de två senaste räkenskapsåren, 2014/2015 och 2015/2016 låg förnyelsegraden på 128 procent.

För innevarande räkenskapsår 2016/2017 finns totalt 1.555 tillgängliga bussar i kontrakt som går under upphandling. Av dessa opererar Nobina 226 stycken motsvarande knappt 15 procent av den totala volymen.

Under 2015/2016 inlämnade Nobina upphandlingar i kontrakt omfattande 1.066 bussar. Av dessa vann Nobina kontrakt för 347 bussar, vilket motsvarar en andel vunna bussar på knappt en tredjedel av det totala antalet bussar i de upphandlingar som bolaget deltog i under räkenskapsåret.

Nobinas aktieutveckling sedan börsnoteringen i juni 2015. Källa: SIX Edge

Nobinas aktieutveckling sedan börsnoteringen i juni 2015. Källa: SIX Edge

Förnyelsegraden kan räknas ut genom att dividera antalet vunna anbud med alla anbud i egen ägo. Vid ett utfall över 100 procent har Nobina fått ett utökat uppdrag på marknaden.

Nobinas aktiekurs letade sig efter släppet av bokslutet upp i trakterna kring sin tidigare högstanotering med en uppgång som vid lunchtid låg på 4,3 procent till 39,10 kronor.

Magnus Bernet
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s