Scandics resultat tyngdes av påskeffekt

Scandic Haymarkets lobby. Foto: Scandic

Scandic Haymarkets lobby. Foto: Scandic

Hotellkedjan Scandics resultat för det första kvartalet var tyngt av påsken som i år inföll tidigare än vanligt.  Påsken är en säsongsmässigt svag period för Scandic, framförallt i Sverige och Norge där ledigheter förekommer både veckan före och efter påsken.

Det justerade ebitda-resultatet för det första kvartalet 2016 kom in på 40 miljoner kronor (66). Utfallet var därmed under analytikernas förväntningar på 50 miljoner kronor, enligt konsensus från Inquiry Financial.

Scandics avgående finanschef Gunilla Rudebjer påtalade under telefonkonferensen att en omvänd påskeffekt väntas äga rum under det andra kvartalet. Däremot ville ledningen för hotellkedjan inte precisera sig närmare om utvecklingen under det andra kvartalet utan hänvisade till att bolaget inte ger några prognoser. Generellt sett är maj och juni dock starka månader för Scandic med många events.

”Vi förväntar oss att det blir starka månader även det här året”, sade Gunilla Rudebjer.

Under andra halvåret möter Scandic starka jämförelsesiffror, men samtidigt meddelades att den underliggande efterfrågan överlag är god med undantag för de norska oljedestinationerna som är påverkade av nedgången i landets oljeindustri.

Den pågående norska strejken som berör hotell- och restauranganställdas fack Fellesforbundet uppges endast ha en begränsad kortsiktig effekt på Scandic. Strejken inleddes den 23 april 2016.

Vid lunchtid handlades Scandic-aktien ned 0,4 procent till 62,75 kronor.

Magnus Bernet
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s