Paradox aktie är inte för alla enligt vd:n och huvudägaren

Stellaris som lanserades den 9 maj. Bild: Paradox

Stellaris som lanserades den 9 maj. Bild: Paradox

Paradox aktie är, precis som bolagets spel, inte för alla. Det är en aktie för de som förstår hur spelföretag fungerar, för fans och inte minst för anställda som vill vara med på bolagets långsiktiga resa som är att vara ett lönsamt bolag som växer.

Det säger vd:n och huvudägaren Fredrik Wester och finanschefen Andras Vajlok i en intervju med SIX News.

Paradox utveckling över tid. Källa: Informationsbroschyren inför noteringen.

Paradox utveckling över tid. Källa: Informationsbroschyren inför noteringen.

Paradox kommer till börsen med ett 2015 som var det bästa i bolagets historia bakom sig, då släpp av succéer som Cities: Skylines och Pillars of Eternity drev omsättningen till över 600 miljoner och ett resultat före skatt, på 242 miljoner, som var högre än omsättningen något tidigare år.

Att dra raka linjer upp från enskilda år ska man akta sig för, säger Vajlok och Wester. I spelbranschen går det upp och ned med intäkterna och det viktigaste är att kolla på den underliggande trenden.

”Man kan inte se ett år jämfört med ett annat, lika lite som man kan se ett kvartal jämfört med ett annat. Du måste titta på trendlinjen. Enskilda kvartal och enskilda år kommer att alltid att variera för oss. Men tittar du på trenden kan du se att vi år från år har byggt upp en bredare portfölj, en bredare intäktsbas och en högre lönsamhet på de produkterna som är ute”, säger Vajlok.

Tillväxten har varit stark även innan 2015, även om man inte växte varje år. Från 2008-2014 var tillväxten 45 procent per år i snitt, säger Wester.

Bolaget har byggt upp en stark position inom framför allt en viss typ av djupgående strategispel, grand strategy på engelska, och har en dedikerad skara anhängare som regelbundet besöker bolagets kanaler. Man har fem miljoner registrerade kunder och en miljon som spelar spelen varje månad.

”Det här communityt är en stor styrka när man släpper nytt: en stor grupp intresserade människor som är lätt att nå med nyheter om nya produkter. En bra indikator på hur många som köper en expansion av ett tidigare spel är hur många som spelar spelet varje månad och där ser man stigande kurvor varje månad både för Crusader Kings II och Europa Universalis IV”, säger Wester.

Hur ofta bolaget kan släppa nytt material beror dels på omfattningen av de interna resurserna, i fallet egenutvecklade spel, och dels på hur många utvecklare i världen som kan och vill jobba med bolaget utefter de riktlinjer man har. Det handlar inte bara om att släppa bra spel, utan om att släppa bra spel med vissa komponenter. Man ska känna igen ett Paradox-spel, säger Wester.

För tillväxtens skull känner sig bolaget inte begränsade av sin nisch. Det går att gräva där man står, bland annat genom ytterligare subgenres, och geografiskt finns det möjligheter i framför allt Asien.

Bolaget är dock försiktiga med prognoser om den här tillväxten och känner att man inför noteringen har en uppgift i att utbilda marknaden om hur ett spelföretag fungerar. Oförutsedda händelser eller bedömningar om att man kan sälja mer om man lägger lite extra tid och pengar på ett spel gör att lanseringar kan skjutas framåt i tiden. Dessutom kan det hända, dock allt mer sällan enligt Wester, att spel inte säljer.

Att balansera dessa investeringar och risker är att likna vid portföljförvaltning, säger Vajlok. ”Det gäller att hitta många korgar och ha många ägg att stoppa i dem. Och sen sköta om dem på bästa sätt. Som portföljförvaltning”, säger han.

När bolaget nu kommer in på börsen så kommer man i större utsträckning än tidigare att utsättas för vad man kan kalla kvartalskapitalism. Någon större oro för det känner dock varken Wester eller Vajlok. Den sortens tryck kommer mer från ägarna än från en notering i sig och därtill kommer de göra sitt bästa för att utbilda marknaden.

”Q1, till exempel tyckte folk var ett svagt kvartal. Jag tycker att det var ett ganska bra kvartal. Vi släppte tre expansioner, omsatte 93 miljoner och gjorde 25 miljoner i vinst före skatt. Jag tycker det är klart godkänt för ett sådant kvartal”, säger Wester.

”Gör vi däremot ett sådant kvartal i Q2 är det ett stort misslyckande. Då har vi två av våra stora släpp under året, dels Stellaris som släpptes i måndags och dels Hearts of Iron IV som släpps 6 juni. Så gör vi de siffrorna igen måste vi börja fundera vad vi håller på med, för det är det som ska lyfta oss i år. Men å andra sidan, säg att vi gör ett jättebra kvartal i Q2, då måste man säga samma sak igen. Låt inte det här springa iväg. Det är ingen rak kurva, det kommer att gå upp och ner.”

Så hur ska man bedöma er? När får man säga att den underliggande trenden har förändrats?

”Rullande 18 eller rullande 24 månader är en ganska bra indikator. Fast, vet du vad. Det är en bra fråga. Det tycker jag vi ska fundera på, så att vi återkommer till marknaden som helhet och säger titta på det på det här sättet. Det här är lite att känna sig för för oss också”, säger Wester.

”De ska titta på den typen av produkter som vi släpper, som vi annonserar att vi kommer att släppa eller som vi väljer att investera i. Om man tror på den inriktningen och på ledningen som bolaget har, så tror jag det är rätt att investera. Men sen om man ska titta på 18, 24 eller 36 månader bakåt? Jag kan inte svara på det. Men man får titta längre än ett eller två kvartal i alla fall”, säger Vajlok.

”Vi brukar säga att våra spel inte är för alla. Det är likadant med vår aktie. Den kommer inte att vara en folkaktie, utan det här är för folk som vill vara med på den långsiktiga resan, som kanske är insatta i hur spelföretag fungerar, som kanske kan ställa relevanta frågor och som vill vara ambassadörer för bolaget. Dem skulle jag rekommendera att vara med. De andra får ligga kvar i soffan, tycker jag. Som vd och huvudägare är det mitt officiella statement”, säger Wester.

Andreas Johansson
andreas.johansson@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s