Polygiene ska få kläder att inte lukta svett

Magnus_Polygiene_SIX

SIX News testar fräschheten efter ett svettigt träningspass. Foto: SIX News

Polygiene, som utvecklat en teknik för att undvika illaluktande textilier, har som finansiella mål att den årliga organiska tillväxten i bolagets nettoomsättning i genomsnitt ska överstiga 30 procent över en konjunkturcykel. För marginalen ska resultatet före skatt långsiktigt överstiga 15 procent över en konjunkturcykel.

Dessa mål kan nu eventuellt vara på väg att höjas då bolagets styrelse har uttryckt att de gärna skulle se att bolaget tar upp målen.

”Vi ska ta en match om det i sommar”, sade Polygienes vd Christian von Uthmann under en bolagspresentation vid Balance gym i Stockholm.

Trots att de tunga marknadsinsatserna för Polygiene vanligtvis uppkommer under det första kvartalet i samband med viktigare mässor lyckades bolaget visa ett positivt resultat exklusive engångskostnader för börslistningen. Justerat för engångskostnaderna låg resultatet efter skatt i det första kvartalet på +0,2 miljoner kronor, att jämföra med -0,5 miljoner i fjol.

Polygiene spår dock att säsongsmässigheten kommer att börja att jämna ut sig på sikt.

Visionen är att vara det globalt ledande varumärket inom luktkontroll. Försäljningen sker som co-brand och inte som ett helt eget varumärke. Genom att fokusera på funktionssegmentet odörkontroll ser Polygiene möjligheter att bli marknadsledare och därigenom uppnå marknadsandelar på uppåt 60-70 procent.

Fotograf Tommy Jansson, #fotograftommy, www.tommyjansson.com

Polygienes vd Christian von Uthmann. Fotograf: Tommy Jansson

Christian von Uthmann jämför bland annat med Gore-tex som är klart störst inom sitt segment för vatten- och vindtäta kläder, men där det fortfarande finns konkurrenter med liknande produkter.

För närvarande har Polygiene över 100 partners med ett flertal premiumvarumärken. Bland bolagets partners finns bland annat Adidas, Patagonia och hjälm och skyddstillverkaren Poc.

Förutom att ta sig an problemet med illaluktande kläder ser bolaget både en tids- och miljövinst då plaggen inte behöver tvättas lika ofta. Tvättning uppges enligt Uthmann dessutom svara för 50 procent av kläders slitage.

Polygienes lösning som till stor utsträckning baseras på naturligt förekommande silversalt tillverkat av återvunnet silver har i tester visat sig klara över 100 tvättar. Lösningen har visat sig vara så effektiv att funktionaliteten varar över hela plaggets livslängd och att det räcker med små mängder av lösningen.

Fotograf Tommy Jansson, #fotograftommy, www.tommyjansson.com

Polygiene ska ta bort svettlukten från bland annat träningskläder. Fotograf: Tommy Jansson

Under 2015 låg försäljningen på knappt 52 miljoner kronor. Över 15 miljoner meter tyg behandlades med Polygiene-produkt under samma år. Det skulle då innebära att försäljning uppgår till cirka 3,43 kronor per meter tyg.

Bolagets egen bedömning är att dessa över 15 miljoner meter behandlade tyg utgör mindre än fem procent av den globala långsiktiga försäljningspotentialen. Vid nuvarande prisnivå skulle alltså marknadsstorleken ligga på över en miljard kronor.

Polygiene börsnoterades på Nasdaq First North i Stockholm den 14 mars 2016.

Aktien var under fredagseftermiddagen upp med 1,9 procent till 13,30 kronor.

Magnus Bernet
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s