Kall vår pressade H&M:s aprilförsäljning

HM Sergelgatan regn (klippt2) SIX

Klädjätten Hennes & Mauritz totala försäljning, inklusive moms och i lokala valutor, ökade med 5 procent under april, jämfört med samma månad föregående år. Förväntningarna låg vid en total försäljningsökning om 8,9 procent, enligt Inquiry Financials analytikerkonsensus.

H&M uppger att den kalla våren fortsatte in i april på flera av H&M:s stora marknader vilket har haft en ogynnsam påverkan på försäljningen av vårvaror.

H&M:s största försäljningsmarknad, Tyskland, visar att försäljningen av kläder ökade med 2 procent under april, enligt branschstatistik. Svensk statistik från samma månad visade på en nedgång på 1,2 procent, enligt Svensk Handel.

Nordea förutspådde att aprilförsäljningen skulle bjuda på besvikelser och tror att marknadens förväntningar utanför konsensus egentligen var lägre än den officiella siffran.

”Enligt H&M är orsaken till den svaga försäljningsökningen kallt väder på många stora marknader under försäljningsmånaden. Men försäljningen var ändå svag och kan öka riskerna i den kortsiktiga vinstbedömningen”, skriver banken i en analys.

Vid utgången av april 2016 hade H&M totalt 4.035 butiker globalt, att jämföra med 3.610 butiker samma tid i fjol.

Anna Sundström
anna.sundstrom@six-group.se
SIX News

LÄS OCKSÅ:

Marsförsäljningen ”en besvikelse”

Dollarpress, investeringar och butiksexpansion är viktiga parametrar som präglar Hennes & Mauritz resultat för det första kvartalet. Samtidigt som H&M upprepar målet om att öppna 425  nya butiker under räkenskapsåret höjer man målet för antalet nya onlinemarknader.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s