Kostnadseffektivisering i fokus på Bonavas första kapdag

bonava2

Finanschef Ann-Sofi Danielsson och vd Joachim Hallengren vid frågestunden på Bonavas första kapitalmarknadsdag som ett enskilt bolag. Foto: SIX News

Bostadsbyggaren Bonava, tidigare NCC Housing, har fokus på norra Europa med Sverige och Tyskland som sina största marknader. Man har också verksamhet i Danmark, Norge, Estland, Lettland och S:t Petersburg i Ryssland.

På tisdagen anordnade bolaget kapitalmarknadsdag i Stockholm och ämnet kostnadseffektivisering var återkommande under presentationerna. Enligt vd Joachim Hallengren är det kostnadseffektivisering som ska möjliggöra att Bonava kan förvärva land och tomter som ingen annan har råd med.

För att uppnå kostnadseffektivisering pratade Hallengren mycket om standardisering och hur man med egen kompetens kan bli mer effektiva. Han menar att det är i början av en process, när bostäder utvecklas och designas, som standardiseringar kan ta form.

Samtidigt framgick det vid presentationerna att så inte riktigt är fallet i dagsläget. Hallengren förklarade bland annat hur Tyskland och Sverige skiljer sig på så sätt att man i Tyskland har mer kontroll över hela värdekedjan från design och utveckling till själva byggandet. Där har man kunnat utarbeta en standardiserad byggnadslösning som utgör plattformen för flera olika slutprodukter, alltså fler typer av bostadshus. I Sverige fungerar det däremot så att man köper in stora delar av utvecklings- och designarbetet.

Bonava har ännu inte bestämt om det ska förbli så eller om en och samma lösning ska tillämpas i de olika marknaderna.

”Vi har ännu inte bestämt hur vi ska göra, den bästa lösningen kan vara att ha olika lösningar på olika marknader”, sade Joachim Hallengren och berättade att i Estland och Lettland har den tyska verksamheten fungerat som inspiration och man har börjat ta efter arbetet där.

Varför kostnadseffektivisering är så viktigt förklarade Hallengren genom att förklara hur man ser på sin kundbas. Enligt vd:n är kundbasen som en pyramid där det är få kunder med stark köpkraft som ligger i toppen. De inriktar sig  ofta på exklusiva bostäder med väldigt centrala lägen, så kallade ”A-lägen”. Bonava vill däremot rikta in sig längre ned i kundbasen, där pyramiden är bredare och det finns fler kunder, men med lägre köpkraft. Enligt Hallengren riktar Bonava in sig på lägen som klassificeras som ”B-minus” eller ”C-lägen”.

”Genom att vara kostnadseffektiva och förbättra vår kundinsikt ska vi skapa oss möjligheten att köpa land och tomter som ingen annan har råd med”, sade han.

Vad gäller hur pass hållbar tillväxten i Tyskland är ville Hallengren inte ge någon guidning. Han omnämnde det dock som en ”stark marknad”.

”Vi förväntar oss fortsatt tillväxt under den närmsta framtiden”, sade han men ville inte kommentera tidsperspektivet fram till 2020 då Bonavas innevarande strategiperiod löper ut.

Bland mer generella makroekonomiska faktorer som påverkar bolaget på alla dess marknader anser vd:n att mycket talar för Bonavas fördel. Samtidigt är han inte är orolig för en bostadsbubbla i Sverige.

”Jag är inte orolig för en bostadsbubbla, den underliggande efterfrågan är stark”, sade Hallengren.

Den 2 juni är sista dagen att handla NCC-aktier med rätt till utdelning av Bonava-aktier. Första dag för handel med Bonava-aktierna på Stockholmsbörsen är den 9 juni.

Louise Thorslund
louise.thorslund@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s