Svagt resultat pressar Clas Ohlson

Clas Ohlson Drottninggatan

Foto: SIX News

Marknadens vinstprognoser för Clas Ohlsons verksamhetsår 2016/2017 kommer att behöva sänkas något till följd av den svaga försäljningen i maj och högre kostnader än väntat kopplat till butiksetableringen i Tyskland. Det skriver Handelsbanken i en analys efter onsdagens delårsrapport samt redovisning av majförsäljningen.

Clas Ohlsons försäljning i maj backade med 3,0 procent till 540 miljoner kronor.   Väntat var en försäljning på 559 miljoner kronor och en försäljningsökning på 0,9 procent, enligt en enkät med tre analytiker från Inquiry Financial. I fjol var försäljningstillväxten +8 procent under samma period.

I lokala valutor var försäljningstillväxten i maj +1,0 procent, väntat här var +5,1 procent. Motsvarande utfall i fjol var +7 procent.

Clas Ohlson redovisar ett resultat före skatt på -126 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal, februari till april, att jämföra med -7,3 procent i fjol. Analytikerförväntningarna låg här vid -117 miljoner. Bruttomarginalen uppgick till 40,8 procent (41,4), väntat var 41,2 procent.

Resultatet tyngdes av engångskostnader för omstruktureringen i Storbritannien om 107 miljoner kronor.

Clas O TK 8 juni (2)

Klas Balkow, vd Clas Ohlson.

Clas Ohlson etablerade under maj sin första butik på den tyska marknaden, i och med öppningen på Jungfernsteig i Hamburg. Öppningen blev dock mer kostsam än väntat och kommer att belasta första kvartalet i verksamhetsåret 2016/2017 med 15 miljoner kronor.

De andra två butikerna som är planerade att etableras i Tyskland kommer att ha mer ”normala kostnader”, sade vd Klas Balkow under en telefonkonferens efter rapporten.

Clas Ohlsons mål är att under verksamhetsåret 2016/2017 etablera 10-15 nya butiker. Detta innebär 3-8 nya butiker netto då omstruktureringen i Storbritannien beaktats. Clas Ohlson etablerade under verksamhetsåret 2015/2016 tio nya butiker, vilket var i linje med det kommunicerade målet om att öppna 10-15 nya butiker.

E-handeln utvecklas bra och vd Klas Balkow spår att onlineförsäljningen kommer att fortsätta växa, även om det är från relativt låga nivåer.

Aktien är ned 2,5 procent på Stockholmsbörsen.

Anna Sundström
anna.sundstrom@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s