H&M-vd:n optimistisk när han blickar framåt

KArl-Johan SIX NY

H&M-vd:n Karl-Johan Persson tror att försäljningen förbättras under andra halvåret. Samtidigt hoppas han att Storbritannien förblir kvar i EU. Foto: SIX News

Hennes & Mauritz vd Karl-Johan Persson sade under dagens rapportkonferens att bolaget är optimistiska när de tittar framåt. Trots osäkert ekonomiskt läge på flera stora marknader, negativ valutaeffekt från den starkare dollarn och en vikande försäljning är H&M-chefen positiv till bolagets utsikter.

”Vi har ett bra utvecklingspaket och en bra kollektion som vi tror leder till en starkare försäljning under andra halvåret. Jag tror att vi har en bra uppsättning för 2017”, sade H&M-vd:n.
Försäljningen under det första halvåret var dock under bolagets plan, vilket ledde till ökade prisnedsättningar.

”Det är vi förstås inte nöjda med”, sade Persson.

På rapportkonferensen låg mycket fokus på den avmattning som skett i bolagets bruttomarginal de senaste åren. Flera analytiker ville reda ut om det inte var dags att dra i bromsen för bolagets investeringsökningar, som framförallt sker i IT och onlinehandeln.
Karl-Johan Persson är dock övertygad om att investeringarna är nödvändiga för att bolaget ska stå sig på längre sikt.

”De senaste 5-6 åren har vi haft en bra försäljningsökning med god lönsamhet, att bruttomarginalen gått ned beror på flera faktorer”, sade han.

Att inte satsa på kunderbjudandet är inte rätt väg att gå, fastslog Karl-Johan Persson.

”Investeringarna i onlineverksamheten påverkar marginalen, men jag tror ändå att den är viktig att investera i. Det kostar mycket i dag men det kommer att ge mycket på längre sikt”, sade han.

Karl-Johan Persson sade också att bolaget naturligtvis har möjligheten att skjuta upp investeringar om läget skulle försämras, men han tror ändå att andra halvåret kommer att bli bättre för H&M.

”Initiativen är bra ‘business case’. Det kommer nya konkurrenter och de bästa konkurrenterna blir ännu bättre. Vi måste fortsätta investera i kunderbjudandet”, sade han.

Vad skulle kunna få er att avvakta på investeringsfronten, om försäljningen fortsätter vika ned eller om det sker nya valutarörelser?

”Vi måste leverera bra på både kort och lång sikt. Nu tror jag att det kommer att bli en bra utveckling och att investeringarna fortsätter, men skulle det inte gå bra av någon anledning får vi så klart titta på det”.

TROR FORTSATT PÅ KINA OCH INDIEN
Hennes & Mauritz planerar fortsatt för ett nettotillskott om cirka 425 butiker i år, varav den största expansionen kommer att ske i Kina och USA. I dag har klädjätten 385 butiker i Kina, varav 20 nya butiker öppnades under det andra kvartalet och inga stängdes. Ändå backar försäljningen i Kina under kvartalet, jämfört med samma period i fjol.

Försäljningen per kvadratmeter är inte lika hög i Kina som till exempel i Tyskland, men Karl-Johan Persson är ändå inte oroad.

”Butikerna vi öppnar är lönsamma. Ser vi möjligheten att expandera i Kina och Indien så tar vi den, oavsett om länderna har lägre snittförsäljning per kvadratmeter. Det är fortfarande väldigt lönsamma butiker med kort återbetalningstid”, sade han.

H&M-chefen anser att Kina är en intressant marknad och tror mycket på både Kina och Indien.

”Kanske att det sänker genomsnittet på intäkter per kvadratmeter, men det är ändå bra för H&M. Det är klokt att expandera och jag är glad att vi har en affärsmodell som innebär att vi kan göra det”, sade han.

På en analytikerfråga om H&M är lika övertygade om den kinesiska expansionen i dag som man var för ett par år sedan svarade Karl-Johan Persson:

”Vi är lika övertygade nu som då. I H&M:s historia har det funnits marknader som visat just en lägre snittförsäljning per kvadratmeter, till exempel Tyskland och Sverige, men vi har alltid ett långsiktigt perspektiv”, sade han.

En annan analytiker frågade om H&M övervägde att överge den egna strategin och istället börja sälja sina produkter i Kina via Alibabas Tmall, som konkurrenten Zara gjort.

”Det är något vi förstås diskuterar. Vi tror dock att det är viktigt att hålla oss inom strategin och egna kanaler, men vi följer utvecklingen. Monki finns exempelvis på Tmall och vi utvärderar idén”.

På lång sikt tror Karl-Johan Persson att både Kina och Indien kommer att ha en snabbare tillväxtökning än många mogna marknader.

SPÅR COS OMSÄTTER 10 MILJARDER NÄSTA ÅR
Hennes & Mauritz vd Karl-Johan Persson lyfte under rapportkonferensen särskilt fram verksamheten Cos, som man tror kommer att ge H&M-koncernen ”fantastiska  expansionsmöjligheter”. Stora investeringar görs inom Cos, men Karl-Johan Persson tittar
långsiktigt och tror att det blir en bra affär.

”Vi uppskattar att Cos kommer att omsätta 10 miljarder nästa år. Det är bara början på en marknad där Cos har potential att omsätta 50 miljarder kronor på längre sikt”, sade han.

Cos finns i dag på 32 marknader och har onlinehandel på 19 marknader. Nya marknader under 2016 är Tjeckien, Rumänien, Lettland, Malaysia och Saudiarabien där de två förstnämnda redan har öppnat butiker. Sammantaget ska cirka 40 Cos-butiker öppna under året.

HOPPAS PÅ BREMAIN
Storbritannien är H&M:s tredje största marknad med en omsättning på 7.271 miljoner kronor inklusive moms under de första sex månaderna av räkenskapsåret 2015/2016. Imorgon, torsdag, går britterna till val om Storbritanniens fortsatta medlemskap i EU. På H&M är man förberedda om det eventuellt blir ett brittiskt utträde ur EU även om det är svårt att förutspå effekterna.

”Vi är förberedda även om det är svårt att veta exakt vad som händer, om det till exempel blir några förändringar med tullar eller hur Brexit påverkar Storbritanniens ekonomi”, sade han.

Skulle pundet sjunka markant vid ett utträde skulle det, allt annat lika, så klart påverka negativt, sade H&M-chefen vidare.

Karl-Johan Persson sade vidare att det varit en utmanande tid för klädhandeln i Storbritannien men att det är svårt att säga vad som ligger bakom.

”Brexit kan ha en liten del i det, men jag tror inte att den har så stor påverkan”, sade han.

”Personligen tror jag inte att det blir en bra utveckling om det blir en Brexit. Jag hoppas att de stannar kvar”, fastslog han.

Anna Sundström
anna.sundstrom@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s