Uppblåst reaktion på marknaden, luften ur Autoliv

airbag

Autolivs krockkudde har felaktigt utlösts i Toyotabilar i sju fall och den japanska biltillverkaren återkallar därför 1,4 miljoner bilar av modellerna Prius och Lexus CT200. Foto: Flickr.com/Adam Bartlett

Bilsäkerhetsföretaget Autolivs aktie backar på onsdagseftermiddagen efter nyheten om att Toyota återkallat drygt 1,4 miljoner bilar som är utrustade med Autolivs krockkuddar. Anledningen är att biljätten upptäckt problem med krockkudden i flera årsmodeller av Prius samt en Lexusmodell.

Hampus Engellau på Handelsbanken anser att kursreaktionen är överdriven och att marknaden snarare är oroad över att Autoliv ska ta samma väg som konkurrenten Takata, som drabbats av omfattande återkallelser efter problem med just krockkuddarna.

”Problemet rör gasgeneratorn som är uppdelad i två kammare där det uppstått sprickor i svetsfogen mellan enheterna då bilarna stått stilla i förhållanden med stora temperaturväxlingar. Problemet består i att sprickan delar generatorn i två delar, en med drivmedel och en med gas, och att gasen åker ut i airbagen och blåser upp den delvis
medan inget händer med drivmedlet”, förklarar Engellau för SIX News och tillägger att detta hittills har hänt i sju Priusbilar men inte setts i någon Lexus, som dock också kontrolleras då de har samma krockkuddesystem.

”Blir sprickan för stor kommer inte gasgeneratorn att fungera vilket gör att airbagen inte kommer att blåsas upp helt vid en olycka. Vidare finns en liten risk att den ena halvan av gasgeneratorn kan åka ut i kupén och orsaka en skada”. Detta har inte inträffat.

”Vad som sker nu är att alla dessa bilar återkallas för att åtgärda problemet, vad jag förstår säkra så att generatorn inte delas i två kammare”, säger han vidare.

Hampus Engellau uppger att felet är en kombination av svetsfogen på gasgeneratorn som Autoliv levererat men också av hur Toyota installerat airbagen. Modellen med svetsfogen slutade tillverkas under 2012 och därför ska detta problem inte finnas i nyare bilar. Inte
heller ska Autoliv ha sett problemet hos fyra andra biltillverkare som har samma krockkuddesystem.

Med bakgrund mot detta tror Hampus Engellau att kostnaden inte blir så stor för Autoliv.

”Toyota ser inte så allvarligt på detta att man byter gasgenerator utan man väljer att istället installera en plåt som hindrar kammarna från att separeras. Kostnaden för Autoliv att stå för skyddsplåten beräknas uppgå till 10-15 miljoner dollar, enligt min bedömning”, säger Engellau.

Autoliv skickade efter lunch ut ett pressmeddelande där man uppskattar kostnaderna kopplade till återkallelsen till den lägre delen av det tidigare kommunicerade intervallet om 10-40 miljoner dollar.

Engellau påpekar att det inte är kostnaderna som oroar marknaden utan kopplingen till konkurrenten Takata och deras problem.

”Det är i alla fall inte kostnaderna som är grejen. Marknaden reagerar på de problem som Takata haft och som lett till signifikanta återkallelser. Detta skapar osäkerhet kring kvaliteten på Autolivs produkter”, säger han.

”Takatas återkallningar är av en helt annan karaktär, större med dödsfall och här är det sprängämnet det är fel på. Kursreaktionen är definitivt överdriven”.

Autoliv uppger att samma krockkuddesystem används hos fyra andra biltillverkare, utan att vilja specificera vilka märken det handlar om, men att inga händelser har rapporterats i deras bilmodeller.

Kan ni utesluta att fel upptäcks även hos dessa tillverkare och att fler återkallelser krävs?

”Vi ser att det är ytterst osannolikt att det inträffar något. Då borde vi i så fall sett något och det har vi inte gjort”, säger bolagets kommunikationsansvarige Thomas Jönsson till SIX News.

Krockkuddesystemet har levererats i ett antal om 5 miljoner stycken. Varje bil är utrustad med två system och hälften av de bilar som har systemen är Prius. Resterande bilar är modeller från de fyra, icke kommunicerade, biltillverkarna.

Felet har uppmärksammats enbart i Priusmodeller och Autoliv drar slutsatsen att problemen rör något specifikt i just Toyota Prius tillsammans med en detalj i tillverkningsprocessen.

Autolivs aktie var ned som mest 16 procent på börsen, men har nu återhämtat sig till omkring -4,0 procent.

Är det en överreaktion på marknaden?

”Marknaden reagerar ju som den vill. Men eftersom det varit så mycket fokus på återkallelser så tror jag att allt som nämns om återkallelser och gasgeneratorer får stora reaktioner. Men man får se det för vad det är och att det inte varit några allvarliga incidenter”, säger Jönsson.

”Det är inte samma omfattning eller lika allvarligt som för Takata”.

Anna Sundström
anna.sundstrom@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s