Stabilt kvartal för Kappahl

Kappahl Drottninggatan_SIX

Kappahl släppte under morgonen en stark rapport för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret för perioden mars till maj 2016. Foto: SIX News

Kappahls resultat i det tredje kvartalet kom som ett resultat av prisstrategi, där fokus ligger på fullprisförsäljning, samt av bolagets förändrade kampanjstrategi. Det skriver vd Danny Feltmann i dagens delårsrapporten som täcker perioden mars-maj.

”I närtid fokuserar vi på fortsatt ökad fullprisförsäljning och goda resultat även under sista kvartalet 2015/2016”, skriver Feltmann vidare.

Klädkedjan väntar sig att dess overhead-kostnader ska hålla sig på nuvarande nivåer framöver, något som skapar utrymme för hävstång om försäljningen tar ytterligare fart. Det uppgav Kappahls finanschef Anders Düring under en telefonkonferens.

Under den rullande 12-månadersperioden juni-maj var Kappahls nettoomsättning 4.625 miljoner kronor. Försäljningskostnaderna på 2.344 miljoner motsvarade knappt 51 procent av nettoomsättningen.

FULL FOKUS PÅ FULLPRIS
För det innevarande fjärde kvartalet, juni-augusti, kommer sommarreamånaderna juni-juli att följas av en kritisk augusti-månad för bolagets ökade fokus på fullprisförsäljning, sade bolagets vd Danny Feltmann.

Kappahls varulager uppgick till 729 miljoner kronor vid det tredje kvartalets utgång, att jämföra med 612 miljoner samma tidpunkt i fjol. Det innebär en ökning med 117 miljoner kronor jämfört med samma tidpunkt föregående år.

”Ökningen beror på dollarns utveckling och tidigarelagda inleveranser jämfört med föregående år”, framgår det av rapporten.

Vid utgången av det andra kvartalet uppgick lagret till 753 miljoner kronor.

FLERA BUTIKER STÄNGS I POLEN I ÅR
Flertalet av Kappahls planerade polska butiksstängningar beräknas kunna vara slutförda före utgången av kalenderåret 2016. Vid utgången av maj återfanns 39 av Kappahls totalt 373 butiker i Polen, innebärande en minskning från 43 av 372 butiker ett år tidigare.

Kappahl redovisar ett resultat före skatt om 103 miljoner kronor för det tredje kvartalet. I fjol var resultatet 37 miljoner kronor och förväntningarna låg på 68 miljoner kronor, enligt Inquiry Financial analytikerenkät. Resultatet blev därmed 51 procent bättre än väntat.

Kappahl omsatte under kvartalet 1.195 miljoner kronor, att jämföra med 1.132 miljoner i fjol. Analytikerna räknade med att nettoomsättningen skulle hamna på 1.146 miljoner kronor.
Bruttomarginalen var samtidigt 64,9 procent, upp från 61,7 procent i fjol och förväntade 62,4 procent.

LÄS OCKSÅ:

Kappahls försäljning mer hälsosam utan rea

Kappahls rapporterar för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret ett resultat som slog marknadens förväntningar. Efter drygt fyra månader på vd-posten signalerar Danny Feltmann ett ökat fokus på erbjudandet till kund genom att koordinera modekoncept, förbättra servicen i butik och utveckla bolagets omnikanal. (2016/04/14)

Kappahl överraskar med bra marginaler

Kappahls marginaler var överraskande bra under det brutna räkenskapsårets inledande kvartal. Bruttomarginalen uppgick till 65,6 procent mot marknadens förväntningar om 62,3 procent och rörelsemarginalen var 10,0 procent, vilket också är bolagets långsiktiga mål. Klädbolaget har under kvartalet fortsatt arbeta med så kallad hedging och gjort prisjusteringar för att parera den starka US-dollarn. (2016/01/20)

SIX News
red@six.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s