Större potential för infosystem än dosplanering

Raysearch finanschef Peter Thysell. Källa Raysearch

Raysearchs finanschef Peter Thysell. Källa Raysearch

Medicinteknikbolaget Raysearch utvecklar för närvarande informationshanteringssystemet Raycare med förväntad lansering under 2017. Marknaden för informationshanteringssystem vid cancerbehandling uppges vara minst lika stor som marknaden för dosplaneringssystem där bolaget verkar med produkten Raystation.

”Det är svårt att få fram tillförlitliga uppgifter, men vi tror att den är minst 50 procent större än vad dosplaneringsmarknaden är”, säger Raysearchs finanschef Peter Thysell till SIX News.

Med informationshanteringssystemet Raycare på plats samt dosplaneringssystemet Raystation ”kan vi erbjuda klinikerna hela mjukvaruinfrastrukturen”, säger Thysell.

Informationssystemet Raycare kommer att demonstreras på den årliga strålbehandlingskongressen Astro som i år hålls i Boston, USA mellan den 25-28 september. Astro är den största branschkongressen inom strålbehandlingsområdet och besöks årligen av över 11.000 personer.

Raysearch har i nuläget ingen klar bild av hur priset för Raycare kommer att se ut.

”Vi har ännu inte tagit beslut om exakt hur vi ska ta betalt för Raycare. Det är lite annorlunda i och med det interagerar med väldigt många fler användare så man skulle kunna tänka sig andra prissättningsmodeller, men det är inte klart än. Däremot vet vi att en klinik i dag lägger betydligt mer pengar på sitt informationshanteringssystem än vad de gör på sitt dosplaneringssystem”, säger Peter Thysell.

Huvudkonkurrenterna till Raycare kommer att vara informationshanteringssystem från Elekta och Varian Medical Systems. Många gånger försöker Elekta och Varian paketera ihop informationssystemen med hårdvaran.

”Jag skulle nog säga att vi kommer försöka ta betalt ungefär vad de betalar i dag, men kunderna kommer ju att få så oerhört mycket mer”, säger Peter Thysell och tillägger: ”Det är även så i dag med dosplaneringssystemet att för lika saker ligger vi ungefär likvärdigt i pris, men sedan erbjuder vi mycket mer funktionalitet som vi också tar betalt för. I slutändan blir det kanske lite högre pris.”

Raysearch dosplaneringssystem Raystation. Källa: Raysearch

Raysearch dosplaneringssystem Raystation. Källa: Raysearch

De båda produkterna Raystation och Raycare riktar sig mot samma kunder och kompletterar varandra. Raystation och Raycare kommer troligtvis då även att kunna säljas som ett paket.

”Det är inte avlägset att tro att Raystation blir en funktion som man kallar på i det mycket större och mer omfattande Raycare-systemet. Så att när man jobbar i Raycare och behöver göra dosplanering kallar man på Raystation-funktionaliteten”, säger Peter Thysell.

Peter Thysell är heller inte främmande för att kunden som både har tillgång till Raysearch informationssystem Raycare och dosplaneringssystemet Raystation kan komma att se på dessa som en och samma produkt.

Raysearch presenterade under morgonen på torsdagen sitt resultat för det andra kvartalet med ett resultat som vände till vinst från förlust. Omsättningen under kvartalet ökade med drygt 50 procent.

”Det är såklart en stark rapport”, säger Raysearch finanschef Peter Thysell.

Intäkterna från Raysearch dosplaneringssystem Raystation ökade under kvartalet med 100 procent till 108 miljoner kronor och sett till orderingången var det en ökning med 118 procent till 121 miljoner kronor.

”Jag tror att vi under en tid här kommer att se väldigt hög tillväxt. Sedan kan inte den vara för evigt med 100 procent tillväxt om vi pratar 5-10 år”, säger Peter Thysell.

Finanschefen påpekar även att alla kvartal inte har visat lika stark tillväxt som det gångna andra kvartalet.

”Vi har haft en tillväxt de senaste två åren om 40 procent på totalen. Raystation har vuxit med 50-60 procent per år. Det är ungefär där vi ligger nu. Sedan kan ett enstaka kvartal ligga på 100 procent”, säger Peter Thysell.

Bland de stora aktörerna på marknaden för dosplaneringssystem finns förutom Raysearch, Elekta, Varian Medical Systems och Philips inom affärsområdet Healthcare.

Medan Elekta och Varian i första hand är försäljare av hårdvara i form av strålbehandlingssystem är Raysearch ett renodlat mjukvaruföretag, vilket Raysearch ser som en konkurrensfördel.

”Vi har bara intäkter från mjukvaran och det är klart att för att konkurrera måste vi ha det bästa systemet. Med det som vision började vi egentligen från ett vitt papper för inte sådär jättelänge sedan. Det innebär att vi har byggt systemet på ett mer modernt sätt”, säger Peter Thysell.

En punkt som både kunder till Raysearch såväl som bolaget själva framhåller om dosplaneringssytemet Raystation är dess snabbhet. I Raysearch videoklipp nedan visar bolaget prov på systemets snabbhet vid en dosplanering för en patient med prostatacancer.

”Våra konkurrenter har velat sälja maskiner och sedan har de varit tvungna att ha ett dosplaneringssystem, vilket både Varian och Elekta till stor del har köpt in från någon annan leverantör. Det har aldrig varit kärnan i deras verksamhet”.

Philips, med sitt dosplaneringssystem Pinnacle, har enligt Peter Thyssel ”inte investerat så mycket på senare tid och har i dag ett lite äldre system”.

I dag har 330 cancerkliniker i 24 länder köpt Raystation. Samtidigt finns det fler än 8.000 strålterapikliniker i världen, ett antal som enligt Raysearch väntas kommer att öka under det kommande decenniet.

Med en försäljning till 330 cancerkliniker finns alltså dosplaneringssystemet Raystation i dag på cirka 4 procent av klinikerna globalt.

Raysearch har en ambition på att uppnå en global marknadsandel för Raystation på minst 30 procent inom en inte alltför avlägsen framtid. Bolaget har dock inga uppgifter om deras exakta marknadsandel i dag men Peter Thysell ger däremot en uppskattning av bolagets marknadsandel för dels den installerade basen och dels nyförsäljningen.

”Låt oss säga att vi har 5 procent marknadsandel av den installerade basen, men på nyförsäljning ligger vi nog någonstans mellan 12 till 15 procent”, säger Peter Thysell och betonar att det bygger på en bedömning och att det inte finns några exakta siffror att tillgå.

Raysearch avancerade 8,0 procent på torsdagseftermiddagen efter rapporten till 163 kronor och går därmed mot en ny rekordnivå för aktien om den stänger där.

Magnus Bernet
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s