Risk att H&M måste rea ut höstkollektionen

hm-rea-10a-six

Ovanligt varmt väder har gett en svag start på försäljningen av höstkollektionen som nu måste reas ut. Foto: SIX News

H&M-vd:n Karl-Johan Persson är inte nöjd med det tredje kvartalet, som bolaget nu lägger bakom sig i samband med att delårsrapporten släpptes i dag. Resultatmässigt var kvartalet under bolagets egna plan, något som beror på både valutaeffekter och svag försäljning, säger klädjättens vd till SIX News.

Den svaga försäljningen gör att bolagets varulager ökat med 23 procent under kvartalet och det finns risk för prisnedsättningar under det fjärde kvartalet jämfört med samma period i fjol. Varulagrets ökning beror till störst del på expansion, sedan på svag försäljning men också till viss del på grund av valutaeffekter.

”Det är högre än vi räknat för, även om det är väl sammansatt”, säger Karl-Johan Persson.

Under det tredje kvartalet ökade prisnedsättningarna med 1,1 procent, under andra
kvartalet var prisnedsättningarna +0,9 procent och första kvartalet +1,4 procent.

Även om försäljningen var under plan tycker Karl-Johan Persson ändå att kvartalet var okej försäljningsmässigt.

”Vi ökade försäljningen med 8 procent i lokala valutor under kvartalet samtidigt som vi möter ett starkt kvartal i fjol”.

”Sedan har det också skett saker internt som gör att jag tycker att vi satt upp det bra inför 2017 så på så vis har det varit ett bra kvartal”, säger han.

I samband med att H&M släppte delårsrapporten för det tredje kvartalet lämnades en fingervisning om hur försäljningen gått i september. Enligt rapporten beräknas försäljningen under september öka med 1 procent, även om bolaget  inte anger fram till vilket datum de tittat.

”Det är vår bästa gissning”, säger vd Karl-Johan Persson utan att vilja gå närmare in på vilka datum uppskattningen gäller. Septemberförsäljningen var dock under bolagets plan, intygar vd.

Även det tredje kvartalet påverkades av vädereffekter där bland annat varmt väder i augusti försenat försäljningen av höstkläder. Internt på H&M tittar man på vad som kan göras för att
dämpa vädereffekterna.

”Vi pratar egentligen väldigt lite väder internt, det jämnar ofta ut sig i längden. Men vi tittar bland annat på om vi kan göra inköp eller sköta logistiken på ett annat sätt och har saker på gång för att mildra påverkan av vädret även om jag av konkurrensskäl inte kan säga vad”, säger han.

Karl Johan-Persson  tror att onlineförsäljningen är mindre väderkänslig än försäljningen i fysiska
butiker.

”Det finns likheter mellan butiker och onlinehandel, båda påverkas av väder men kan skilja sig åt kring vilka produkter man handlar. Jag tror nog att online är mindre väderkänsligt”, säger han till SIX News.

Inköpen som gjorts till det fjärde kvartalet påverkades svagt negativt av dollareffekten, enligt delårsrapporten. Framöver väntas dollareffekten dock avta, spår vd:n.

”I början av 2017 tror jag dollareffekten blir neutral. Jag ser inte att det blir en negativ dollareffekt under första halvåret”, säger han.

TROR FORTSATT STARKT PÅ COS
Trots svag försäljning och påverkan av väder och valuta tror H&M-vd:n Karl-Johan Persson fortsatt att varumärket Cos kan komma att omsätta 10 miljarder kronor nästa år.

”Cos hade en fin utveckling fram till mitten av augusti, det hade alla varumärken. Annars har Cos ett jättebra år som jag tror kommer att fortsätta till nästa år”, säger han till SIX News.

För 2017 har H&M en till två nya varumärken på gång. Om det blir ett nytt varumärke i stil med Monki eller Cos eller som de tidigare satsningarna på skor, smink och sport, vill bolaget inte
ange.

”Tanken är att det ska bli globalt och stort”, säger vd Karl-Johan Persson till SIX News.

Handeln i H&M-aktien är slagig på fredagen, aktien har som mest varit ned drygt 3 procent och upp som mest med 1,4 procent. Aktien är klockan 14.55 ned 2,7 procent.

Anna Sundström
SIx News

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s