Scandic ser goda förutsättningar på alla nordiska marknader

Lobbyn till Scandic Haymarket som invigdes i maj 2016

Lobbyn till Scandic Haymarket som invigdes i maj 2016

Scandic Hotel Group målade upp en ljus bild av läget på hotellkedjans marknader i Norden i samband med hotellkedjans kapitalmarknadsdag på torsdagen.
”Det är en rekordsommar det här året”, sade Scandic Hotel Groups vd Frank Fiskers.

scandics-vd-frank-fiskers-1

Scandics vd Frank Fiskers ser goda marknadsförhållanden. Foto: SIX

För närvarande syns ingen nedgång på någon av hotellkedjans marknader, utan alla fyra nordiska marknader utvecklas väl.
Även om september månad inte är helt avslutad talar Scandic-chefen om en god start även på hösten.
”Vi har haft en bra start på affärsmarknaden under hösten”, sade Frank Fiskers.

I Finland har Scandic under den senaste tiden kunnat öka sin Revpar (intäkterna per tillgängligt hotellrum) genom högre priser. Även i Norge ser Scandic en positiv utveckling i form av en marginalförbättring. Inte minst i de förvärvade Rica-hotellen. Att Norge skulle kunna komma upp i samma marginal som Sverige motverkas dock av att Sverige har fler stora hotell. De stora hotellen ger en styrka i pris och volym.

Scandic vill även växa och har tidigare uttalat ett mål om 2 till 4 nya hotell i Norden, vilket de bedömer att de kommer att infria.

Förutom i Norden har Scandic en närvaro med tre hotell i Tyskland. två hotell i Berlin och ett i Hamburg. Hotellkedjan har en ambition att växa i Tyskland med fokus på sju städer som pekas ut som nyckeldestinationer. Förutom de två städer där Scandic redan har en närvaro i landet är dessa städer Düsseldorf, Köln, Frankfurt, Stuttgart och München.
Som ansvarig för affärsutveckling i Tyskland har Scandic rekryterat Sylvia Schnelle på en nyinrättad tjänst med tillträde från den 1 oktober.

scandics-finanschef-jan-johansson-1

Scandics finanschef Jan Johansson. Foto: SIX

Hotellkedjans finanschef Jan Johansson upprepade de finansiella målen och sade att han ser goda framsteg mot målen. Enligt målen ska den årliga tillväxten ligga på 5 procent i snitt över en konjunkturcykel exklusive förvärv. Den justerade ebitda-marginalen ska uppgå till minst 11 procent och nettoskulden ska uppgå till mellan 2 och 3 gånger det justerade ebitda-resultatet.Jan Johansson preciserade att nettoskulden vid slutet av innevarande år väntas ligga närmare 2 än 3 gånger det justerade ebitda-resultatet.Scandic kommer framöver att börja köpa fastigheter som en del i sin utveckling av nya hotell. Investeringarna kan komma att göras under hela konjunkturcykeln och inte bara under goda tider. Som en del i det arbetet kommer bolaget att rekrytera en chef för fastigheter under det andra halvåret 2016.

Thomas Engelhart, kommersiell chef vid Scandic, presenterade hotellkedjans nya lojalitetsprogram som kommer att lanseras i slutet av året. Det nuvarande lojalitetsprogrammet från 2008 är i dag störst i Norden med 1,8 miljoner medlemmar. Det nya programmet syftar till att driva engagemang, driva intäkter och ge bättre kontroll av verksamheten. Istället för att som i dag bygga på enbart rumsintäkter kommer det nya lojalitetsprogrammet att innefatta samtliga intäkter för Scandic från en kund. Ett område där Scandic ser potential inom är att öka kundkretsen utanför Norden. I dag är 83 procent av bolagets kunder av nordisk härkomst och 17 procent från andra regioner än Norden.

Magnus Bernet
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s